Viktiga begrepp
Här är en lista med definitioner av några viktiga begrepp som används i programmet:
Medarbetare |
Person som det går att registrera tid på. |
Arbetsschema |
Schema där normalarbetstiden läggs in. Aktuellt arbetsschema väljs sedan in på medarbetare. |
Medarbetargrupp |
Medarbetare kan grupperas i grupper - används vid prissättning och vid uppföljning. |
Kund |
Kan antingen vara kundföretag som ska få faktura eller en intern uppdragsgivare. |
Projekt |
Projekt eller uppdrag. |
Standardprojekt |
Mall som beskriver ett projekt som kan användas av flera kunder samt mall för uppdrag som ser likadana ut för många kunder (t ex revisionsbyråns uppdrag). Kan även väljas in direkt vid registrering för att automatiskt skapa ett projekt för den angivna kunden. |
Aktivitet |
Det generella begreppet för det man kan registrera tid på. Inbegriper både standardaktiviteter och egna aktiviteter. Kan användas mot kund eller projekt. |
Standardaktiviteter |
Aktiviteter som kan användas i alla projekt och mot alla kunder alternativt kopplas till standardprojekt. |
Egna aktiviteter |
Aktiviteter som är specifika för ett projekt. |
Standardprislistor |
Prislistor som kan skapas och sedan kan väljas in på kund eller projekt. Det som prissätts är medarbetare i kombination med aktiviteter. |
Projektprislista |
De priser som gäller för ett specifikt projekt. |
Kalkylpris |
Intern kostnad då en person arbetar med något (vanligtvis lön*konstant). |
Tidkod |
Tidkod anges per registrering för att ange om arbetad tid avser normaltid, frånvaro, övertid etc. Tidkod behövs till löneunderlaget och för beräkning av flex- och kompsaldo. |
Utlägg/Material |
Register för olika typer av utlägg/material. Det kan dels vara utlägg/material som ska faktureras kund och dels privata utlägg som ska med på löneunderlaget. Det finns möjlighet att koppla registerposten till samma artikelnummer som används i Visma Administration. |