Viktiga begrepp

Här är en lista med definitioner av några viktiga begrepp som används i programmet:

Medarbetare

Person som det går att registrera tid på.

Arbetsschema

Schema där normalarbetstiden läggs in. Aktuellt arbetsschema väljs sedan in på medarbetare.

Medarbetargrupp

Medarbetare kan grupperas i grupper - används vid prissättning och vid uppföljning.

Kund

Kan antingen vara kundföretag som ska få faktura eller en intern uppdragsgivare.

Projekt

Projekt eller uppdrag.

Standardprojekt

Mall som beskriver ett projekt som kan användas av flera kunder samt mall för uppdrag som ser likadana ut för många kunder (t ex revisionsbyråns uppdrag). Kan även väljas in direkt vid registrering för att automatiskt skapa ett projekt för den angivna kunden.

Aktivitet

Det generella begreppet för det man kan registrera tid på. Inbegriper både standardaktiviteter och egna aktiviteter. Kan användas mot kund eller projekt.

Standardaktiviteter

Aktiviteter som kan användas i alla projekt och mot alla kunder alternativt kopplas till standardprojekt.

Egna aktiviteter

Aktiviteter som är specifika för ett projekt.

Standardprislistor

Prislistor som kan skapas och sedan kan väljas in på kund eller projekt. Det som prissätts är medarbetare i kombination med aktiviteter.

Projektprislista

De priser som gäller för ett specifikt projekt.

Kalkylpris

Intern kostnad då en person arbetar med något (vanligtvis lön*konstant).

Tidkod

Tidkod anges per registrering för att ange om arbetad tid avser normaltid, frånvaro, övertid etc. Tidkod behövs till löneunderlaget och för beräkning av flex- och kompsaldo.

Utlägg/Material

Register för olika typer av utlägg/material. Det kan dels vara utlägg/material som ska faktureras kund och dels privata utlägg som ska med på löneunderlaget. Det finns möjlighet att koppla registerposten till samma artikelnummer som används i Visma Administration.