Inställningar, fliken Spårning

Google Ads

Google Ads konverteringsspårning är ett kostnadsfritt verktyg i Google Ads som visar vad som händer efter att en kund klickat på dina annonser. Detta hjälper dig att se vilka annonsord som är mest lönsamma.

När du har skapat konverteringsspårning för din websida i Google Ads, hittar du koderna om du klickar på fliken Använd Google Tag Manager. Koden består av två rader som måste anges i Visma Webshop + i fälten Google konverterings-ID och Google konverteringsetikett.

Mer information om Google Ads finns här.

Information om Google omvandlingsspårning och hur du skapar en spårning finns här.

Facebook pixel

Facebook pixel är ett verktyg du kan använda om du har ett Facebook-konto och har skapat ett pixel-id. Verktyget hjälper dig att övervaka och göra uppföljningar på din website.

När någon besöker din website, spårar Facebook-pixeln besökarens Facebook-konto. När du har aktiverat pixeln och använt den en tid, kommer den att kunna skapa snarlika grupper, det vill säga Facebook-konton med liknande data som din verkliga besökares Facebook-data.

Det här kommer att göra det möjligt för dig att hitta andra målgrupper för din Facebook-reklam, än bara de besökare som besökt din website. Du kan också använda informationen för att skapa en kampanj till alla de Facebook-konton, både till tidigare besökare och till andra konton med liknande data.

Enligt GDPR måste besökaren ge sitt godkännande att använda detta. Lägg märke till att det är du som är ansvarig för insamlad data. Ingen data lagras i Visma Webshop +.

Mer information om Facebook pixeln och hur du arbetar med den hittar du här.

Relaterade avsnitt

Sökord: Google Adwords