ODR - Online Dispute Resolution

Vad är ODR - Online Dispute Resolution?

ODR -  Online Dispute Resolution är en ny lag som började att gälla 1 januari 2016. EU har kommit överens om hur tvister ska lösas mellan köpare och säljare om du handlar inom EU. ODR är en online plattform som byggts för att köpare och säljare ska kunna skicka klagomål på något av de officella språken i EU. Plattformen kommer att använda maskinöversättning till den andra partens språk.

  

Som ägare till en nätbutik, är du skyldig att visa information, som säger hur dina kunder kan skicka ett klagomål. Du får inte bara visa informationen i Köpvillkoren.

Läs mer om den nya ODR-plattformen och hur den fungerar här.

För att informera dina kunder kan du lägga till din egen ODR-text i ett Text-element och länka till ODR genom att använda denna länken: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage

Ett förslag till text kan vara:
Om du inte är nöjd med varan/tjänsten du erhållit, tveka inte att kontakta oss på mejladress: XXX@NNN.XX så vi kan lösa ditt problem. Är du fortfarande inte nöjd efter vår kontakt och vill gå vidare med ditt klagomål. klicka på denna länken till EU:s Online dispute Resolution ODR.

Relaterade avsnitt

ARN

Supportforum

Ta del av andra användares frågor och funderingar i vårt forum.