Beställ domän

I juni 2019, ändrade Google sin algoritm för hur webbsidor visas. För att bli hittad på Google och få din sida högre rankad, rekommenderar vi dig start att beställa en egen domän, så snart som möjligt. Det är också väldigt smart att lägga till din sida i Google Search Console, för att kunna lägga till din sitemap. Läs mer i Koppla Google Search Console till dina sidor.

En egen domänadress är en viktig del av ditt företags identitet på internet. Adressen du beställer är den adress som syns i webbläsaren och som besökare skriver för att komma till din sida.

När det gäller domänadresser har Visma ett samarbete med företaget NameISP och du kan direkt från programmet beställa domäner från dem. Om du beställer en domänadress via Visma Website kopplas den automatiskt mot din webbplats. Information om företaget NameISP hittar du på www.nameisp.com.

Om du redan har en domänadress från en annan leverantör, kan du hitta mer information i avsnittet Lägg till och koppla en extern domän.

  1. Välj Inställningar - Domän.
  2. Välj Beställ ny domän.
  3. Skriv in önskat domännamn och klicka på Sök. En kontroll görs för att se om ditt önskade domännamn är ledigt.
  4. Fyll i uppgifterna och klicka på Gå vidare till NameISP. Formuläret för NameISP öppnas i ett nytt fönster.
  5. Ange de uppgifter som saknas.

Om du stänger sidan innan du har angett alla uppgifter, kommer inte domänen att bli registrerad.

När domänen är registrerad skickar NameISP ett meddelande till den e-postadress du angav när beställningen gjordes. Registreringen kan ibland ta lite tid, du bör därför vänta 48 timmar, innan du anger domänadressen som huvuddomän.

När du börjar arbeta med Visma Website är den automatiskt skapade startadressen satt som huvuddomän. När du beställt en egen domän anger du den som huvuddomän.

Relaterade avsnitt