Så blev Saldo kundernas favorit

Psykologi är minst lika viktigt som redovisning när en byrå blir kundernas favorit. Det menar Mattias Segerbrand, kreativ ledare och en av grundarna av Saldo Redovisning som nyligen vann kundernas pris i Visma Accounting Awards.

Digitala processer och automatisering kräver att redovisningskonsulten är ännu mer personlig. Kontakten med kunden är avgörande och det fysiska mötet viktigt. 

– Hos oss är kaffet alltid på och dörren alltid öppen, berättar Mattias. Som kund ska du känna dig välkommen till oss. Nästan alla kundmöten är fysiska och vi åker gärna ut till kund när vi behöver resonera kring olika frågor. Vi vill jobba nära kunden och skapa starka band för att kunna ge dem en push i rätt riktning som blir ett mervärde.

Alla slags företag är välkomna

Saldo har kunder i alla branscher och storlekar, ett strategiskt beslut som grundar sig i att byrån blir mindre sårbar men också i att det är kul att få jobba med olika typer av företag.

– Vi vill hjälpa alla vi tycker om och inte bara göra redovisning utan mycket mer, säger Mattias. Vi vill hjälpa kunderna att utvecklas mot de mål som företagarna själva vill ha. Man kan säga att vi blandar företagspsykologi med idrottspsykologi, detta förtydligar vi genom vårt systerföretag GIGI DAY som går på djupet i dessa frågor för Saldos kunder.

De flesta av Saldos nya kunder kommer från rekommendationer och ett implementeringsteam ser till att de hamnar rätt i strukturen när det gäller intäkter, leverantörsfakturor, löner och kvitton. Det blir klart och tydligt för kunden och en förutsättning för ett fortsatt smidigt samarbete.

Rear inte ut kunskap

Saldo arbetar med fast pris i olika paket för det löpande arbetet. Och de ser till att ta ordentligt betalt.

– Vi är dyra och det är inget vi sticker under stol med, säger Mattias. Vi säljer kunskap och våra huvuden och det är inget vi rear ut. Men vi levererar också bra resultat tillbaka till kunden. När vi själva är lönsamma kan vi hjälpa våra kunder att bli lönsamma. Vi har en tydlig prissättning och kunderna är nöjda med att veta vad det kostar. 

Growth Program

Growth Program med Visma Spcs

Tillsammans med erfarna coacher gör vi en strategisk plan som hjälper dig ta dom där viktiga stegen. Kostnadsfritt för dig som byråpartner.

Ja, jag vill veta mer

Tydliga mervärden

Mervärdet består bland annat av en hög servicegrad och rådgivning där Saldo tittar på siffrorna men också på vad människorna bakom företagen vill och vart de ska. 

– Vi hjälper till i företagets utveckling och bidrar till att nå varje kunds mål, säger Mattias. Digitaliseringen har gjort att mycket av bokföringen går automatiskt och vi kan fokusera på kunden i stället. När man väl har landat i den världen vill man inte tillbaka, avslutar Mattias.

Saldos nycklar till att ha en lönsam byrå och samtidigt vara kundernas favorit:

  1. Värdera ditt eget arbete och din kunskap samt ha en tydlighet mot kunden.
  2. Du måste verkligen förstå kundens behov och verksamhet samt företagaren bakom, den psykologiska aspekten av vad de vill och vart de ska. På så vis kan du leverera bra kunskap tillbaka, allt handlar om psykologi.
  3. Du måste verkligen veta vad du vill leverera och ge för mervärde till kunden. När du förstår det kan du sätta pris.