Registrera inbetalning

I den här övningen ska du träna på att registrera en inbetalning.

För de flesta företag är det vanligaste sättet att få betalt för fakturor, via insättning på företagets bank- eller plusgironummer. Pengarna som betalats in syns på kontoutdraget från banken. Kontoutdraget med betalningsreferenser blir underlaget du utgår från när du registrerar betalningar.

Förutsättningar

Detta krävs för att göra övningen i:

Övningsbolaget AB Övningen kräver att du först gjort övningen Skapa en faktura.
Eget skapat bolag Övningen kräver att du först gjort övningen Skapa en faktura.

Uppgift

Registrera en inbetalning enligt underlaget nedan. Betalningen gäller den faktura du skapat i en tidigare övning.

  1. Välj Betalningar - Inbetalningar.
  2. Registrera en ny inbetalning till ditt bankgirokonto. Ange ett datum 30 dagar framåt i tiden.

Läs mer om funktionen i programmets hjälp, i avsnittet Registrera inbetalning.

Underlag

Att tänka på

  • I denna övning är det bara en faktura som betalats. När inbetalningen gäller flera fakturor är det viktigt att du kontrollerar att den totala inbetalda summan stämmer med de fakturor som du registrerat som betalda i programmet.
  • Om beloppet som betalats in inte täcker fakturabeloppet, vid till exempel en delbetalning, så kommer det beloppet som återstår att betala att sparas på fakturan som Utgående saldo.
  • Inbetalningen bokförs först när du har skrivit ut och godkänt inbetalningsjournalen.