Skapa ansökan om husavdrag till Skatteverket

I den här övningen ska du träna på att skapa en faktura med husavdrag.

Husarbete är samlingsnamnet för de så kallade rot- och rutavdragen. De innebär att köparen av en tjänst kan få rotavdrag med upp till 30 %, eller rutavdrag med upp till 50 %, av arbetskostnaden.

Avdraget är en skattereduktion och görs direkt på fakturan. Avdraget är preliminärt tills företaget som utfört arbetet ansökt om husavdrag hos Skatteverket och fått beloppet utbetalt. Företaget kan tidigast skicka in ansökan till Skatteverket när kunden betalt sin del av fakturan.

Läs gärna mer om rot- och rutavdrag på Skatteverkets hemsida.

Förutsättningar

Övningarna är avsedda att användas i undervisningssyfte i påhittade företag. Vi rekommenderar inte att du övar i ditt riktiga företag.

Detta krävs för att göra övningen i:

Övningsbolaget Bygg AB Övningen kräver att du först gjort övningen Skapa faktura med husavdrag.
Eget skapat elevföretag Övningen kräver att du först gjort övningen Skapa faktura med husavdrag.

Vi rekommenderar även att du gjort övningen Registrera bankhändelser även om det inte är ett krav.

Uppgift

Att tänka på

  • När kunden betalar sin del av en faktura med husavdrag räknas fakturan som delbetald.
  • När du ansöker om utbetalning från Skatteverket måste du kontrollera att du har rätt ansökningsnummer. Om din senaste ansökan exempelvis hade nummer 10 ska nästa ansökningsnummer vara 11.
  • När Skatteverket betalar ut de pengar du ansökt om, får du även en sammanställning per post som visar vilka fakturor som husavdrag har beviljats för.
  • När du registrerar summan som Skatteverket betalat ut för fakturorna ska du matcha bankhändelsen som Inbetalning av ROT- och RUT-fakturor från Skatteverket.
  • Skatteverket betalar vanligtvis ut en klumpsumma för alla fakturor som ingår i ansökan om husavdrag. Välj Ny bokföringshändelse för varje faktura som ingår i den inbetalda summan, till dess att knappen Bokför blir orange och hela summan är matchad.