Registrera bankhändelser

I den här övningen ska du träna på att registrera bankhändelser.

Normalt sker betalningar mellan företag via Bankgirot eller Plusgirot. Det gironummer ett företag har är vanligtvis kopplat till företagets bankkonto. När du ska stämma av in- och utbetalningar är det därför bra att utgå från kontoutdraget.

I Visma eEkonomi är kopplingen till bankkontot väldigt tydlig, då alla händelser på bankkonton måste matchas mot en faktura eller en annan bokföringshändelse.

Förutsättningar

Övningarna är avsedda att användas i undervisningssyfte i påhittade företag. Vi rekommenderar inte att du övar i ditt riktiga företag.

Detta krävs för att göra övningen i:

Övningsbolaget Bygg AB Övningen kräver att du först gjort övningarna Skapa faktura och Registrera leverantörsfakturor och Skapa en kreditfaktura utifrån en kundfaktura.
Eget skapat elevföretag Övningen kräver att du först gjort övningarna Skapa faktura och Registrera leverantörsfakturor och Skapa en kreditfaktura utifrån en kundfaktura.

Uppgift

  1. Välj Kassa- och bankhändelser. Välj sedan ditt företagskonto.
  2. Välj Ny bankhändelse och registrera manuellt händelserna i Underlag 1.
  3. Välj Ny bankhändelse - Klistra in kontoutdrag för att registrera bankhändelserna i Underlag 2.
  4. Matcha manuellt de bankhändelser som programmet inte matchar automatiskt.
  5. Bokför händelserna.

Läs mer om funktionen i programmets hjälp, i avsnittet Olika typer av bankhändelser.

Underlag

Att tänka på

  • När du kopierar ditt kontoutdrag från din bank och klistrar in det i Visma eEkonomi, tolkar programmet informationen så att det blir rätt format.
  • Om beloppet du registrerar stämmer överens med en obetald kund- eller leverantörsfaktura matchar programmet automatiskt bankhändelsen mot den.
  • Om beloppet du registrerar inte matchas automatiskt måste du välja Matcha och ange vad bankhändelsen avser.
  • Om du inte hittar någon lämplig bokföringshändelse väljer du Övrigt uttag eller Övrig insättning. Du får då ytterligare bokföringsförslag. Om inget av dessa förslag stämmer med din bankhändelse väljer du Egen kontering.
  • Om programmet, under Kassa- och bankhändelser matchar ett in- eller utbetalt belopp mot fel faktura kan du ändra matchningen, genom att klicka på raden för bankhändelsen och välja Ångra matchning.
  • Om en betalning avser både en vanlig faktura och en kreditfaktura, måste den vanliga fakturan först registreras som fullt betald. Den differens som då uppstår matchas sedan som en Ny bokföringshändelse av typen Betalning av krediterad kundfaktura eller Betalning av krediterad leverantörsfaktura. Vilken typ du ska välja beror på om ursprungsfakturan är en kund- eller leverantörsfaktura.