Checklista för dig som tidigare använt Visma eFaktura i Visma Compact

Du som tidigare har haft Visma e-Faktura som EDI-tjänst i Visma Compact kommer med version 6.20 av ditt program att få en ny och förbättrad tjänst. Tjänsten heter Visma AutoInvoice och är integrerad med Visma Compact. Visma AutoInvoice kommer att göra det enklare, effektivare och billigare att skicka kundfakturor. Läs mer om tjänsten i avsnittet Visma AutoInvoice.

Nedan finns en checklista som du bör följa innan du börjar använda Visma AutoInvoice.

1. Förberedelser

Se till att du har en inloggning till Min sida/Visma Spcs webbplatser och lägg in uppgifterna i Visma Compact. Välj Register - Företagsinformation, Tjänster och fyll i uppgifterna högst upp.

Har du inte någon inloggning får du först gå in på vismaspcs.se - klicka på Mina tjänster uppe till höger och välj Registrera dig som användare och följ anvisningarna.

Om dina inloggningsuppgifter inte finns angivna i programmet under Register - Företagsinformation, Tjänster får du ange dem i samband med att du skickar din första kundfaktura via Visma Autoinvoice. Glöm inte att markera att de ska sparas.

2. Skicka e-fakturor via AutoInvoice

För att kunna fortsätta skicka e-fakturor till dina kunder måste du kontrollera att de finns upplagda i det nätverk som Visma AutoInvoice använder. Detta kan du göra på två sätt, antingen kan du låta programmet kontrollera det åt dig när du skapar en ny faktura till kunden eller kan du själv kontrollera det i fliken AutoInvoice i kundregistret.

Vi rekommenderar dig att gå igenom de kunder som du tidigare skickat e-faktura till, och spara om dessa i kundregistret. Gå till flik AutoInvoice i kundregistret när du hämtat rätt kund, välj om Utskriftsval även om det ser rätt ut, om du valt att skicka som Elektronisk klicka även på knappen Välj/visa mottagare och markera rätt kund, avsluta med att spara för denna kund.

Läs mer i avsnitten Inställningar för Visma AutoInvoice och Kundfaktura via Visma AutoInvoice.

Obs! För att kunna skicka fakturor via AutoInvoice, kontrollera att inställningen Utjämning mot moms under Register - Företagsinformantion, Inställningar, inte är markerad.

3. Skicka fakturor med AutoInvoice från mer än ett företag?

Om du vill skicka fakturor med AutoInvoice från ett annat företag än det som du får vår serviceavtalsfaktura till, kontakta vår Försäljningsavdelning på 0470 - 70 61 00, så lägger de upp detta åt dig och du kan därefter spara AutoInvoiceinställningar.

4. Fakturor med avier

Visma AutoInvoice stödjer inte fakturamallar med avier. Om du tidigare har använt en fakturamall med avi måste du därför byta till en annan innan du börjar skicka fakturor som e-post eller vanligt brev via Visma AutoInvoice.

Byt mall genom att välja Arkiv - Utskriftcentral, Kundreskontra, Faktura SV för svensk faktura och klicka på Inställningar. Nu får du fram Layoutredigeraren, i fältet Blankett, välj någon av blanketterna utan avi och spara. Fakturor via AutoInvoice som ska skickas som Brev sker i svart-vit.

5. Hantera felaktig faktura

Om din faktura av någon anledning inte har levererats till din kund och du behöver korrigera för att skicka den på nytt kan du läsa mer om det i Hantera felaktig faktura.

6. Ta emot e-fakturor

Visma Compact hanterar inte inläsning av elektroniska dokument. Däremot kan du ta emot leverantörsfakturor som e-post via Visma AutoInvoice. Registrering av leverantörsfakturorna görs manuellt i programmet precis som tidigare.

Läs mer om hur du gör inställningar för att ta emot leverantörsfakturor via Visma AutoInvoice i avsnittet Inställningar för Visma AutoInvoice.

7. Kontakta din redovisningsbyrå

Om din redovisningsbyrå sköter din fakturering och skapar e-fakturor åt dig behöver du vidarebefordra ovanstående information till redovisningsbyrån.

Behöver du vidare hjälp och vägledning är du välkommen att kontakta vår support.