Kundförlust

När det står klart att en kund inte kommer att betala din faktura har du drabbats av konstaterad kundförlust. Eftersom du då aldrig kommer att få betalt för din faktura ska du inte ta upp den fakturerade försäljningen som inkomst i firman. Du ska heller inte ta upp fakturerad moms på den fakturan som en skuld till staten. Du ska då justera din bokföring genom att i programmet makulera fakturan som inte betalats.

Makuleringen sker vid den tidpunkt då kundförlusten konstateras. Det kan alltså innebära att du i vissa fall först tar upp en faktura som en fordran vid årets slut och därmed som en inkomst i deklarationen ena året och året därpå får minska det årets inkomster med motsvarande belopp på grund av en konstaterad kundförlust på din fordran.

En konstaterad kundförlust anses alltid ha uppstått vid konkurs, efter ackord eller efter resultatlösa indrivningsförsök. Samma sak gäller om det på annat sätt kan visas sannolikt att kunden aldrig kommer att betala. Har du gjort de åtgärder för att få betalt som rimligen kan begäras i det enskilda fallet, har du fått en konstaterad kundförlust. Och då får både intäkt och moms i bokföringen justeras.

Även om du fått en konstaterad kundförlust innebär det inte att din fordran upphör att gälla (bortsett från förluster vid konkurs och ackord). Det gör den inte innan den är preskriberad. Genom olika åtgärder hos kronofogden kan du i regel hålla liv i en kundfordran i obegränsad tid. Om kunden senare betalar en fordran som du behandlat som en konstaterad kundförlust måste du bokföra inkomsten och momsen på den på vanligt sätt igen. Det gör du under Kassabok - Löpande rutiner - Ny inbetalning, med inbetalningstypen Försäljning.

Relaterade avsnitt

Makulera faktura eller kreditfaktura