QR-kod på kundfakturor

QR står för Quick Response och är en tvådimensionell streckkod som innehåller en mängd information som avsändaren skickar med. Som privatperson eller konsument kan man sedan läsa av själva koden med hjälp av en app i sin mobiltelefon eller läsplatta.

När du skriver ut en faktura från programmet följer det med en QR-kod. QR-koden skrivs som standard ut på alla vanliga fakturor. Inställningen kan ändras under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, fliken Faktura. Läs mer i avsnittet Företagsinställningar, fliken Faktura.

Med hjälp av QR-koden kan dina kunder på ett snabbt, enkelt och säkert sätt betala fakturan. För att betala fakturan med hjälp av QR-koden krävs att din kund har följande:

  • mobiltelefon eller läsplatta med kamerafunktion
  • bankapp som stödjer QR-koder
  • mobilt bankid (för vissa banker)

I QR-koden finns all den betalningsinformation som banken behöver för att kunna utföra transaktionen. I och med att koden läses av via en bankapp slipper kunden att mata in betalningsinformationen själv. På så sätt ökar säkerheten för betalningen och du som fakturautställare får in betalningen i rätt tid.

QR-koden som skrivs ut på fakturan innehåller följande:

  • Företagets namn
  • Organisationsnummer
  • Girokonto (det plusgiro eller bankgiro som visas på fakturan)
  • Kontonummer
  • Fakturanummer
  • Fakturadatum
  • Förfallodatum
  • Belopp
  • Moms

Relaterade avsnitt

Företagsinställningar, fliken Faktura