Skicka faktura med e-post

När du skapat en faktura under Löpande rutiner - Fakturor - Ny faktura/Ny kontantfaktura finns ett fält för kundens e-postadress under de vanliga adressuppgifterna på fakturan. Uppgiften om kundens e-postadress tas inte med vid en utskrift av fakturan. Den är bara till för att du ska kunna skicka en färdig faktura till kunden med e-post via funktionen Skriv ut.

När fakturan är klar och du klickat på Skriv ut väljer du E-post. Då skapar programmet automatiskt en pdf-fil av fakturan och lägger in den i ett e-postmeddelande i det e-postprogram som du använder.

Det finns inga regler som hindrar att du skickar en faktura till en kund som pdf-fil istället för att använda en utskriven pappersfaktura som skickas med vanligt brev.

Fördelar med pdf-fakturor är bland annat att de går snabbare och enklare att skicka. Du spar också in utgiften för portot och tiden för hanteringen av vanliga brev.

En nackdel kan vara att en del kunder inte är så vana vid att ta emot e-post och kanske aldrig ens uppmärksammar att de fått en faktura.

Det är tillåtet att mottagaren av en faktura i pdf-format gör en egen pappersutskrift av pdf-filen och hanterar den som om säljaren hade skickat en pappersfaktura i ett vanligt brev. Om du brukar spara mottagna fakturor i pappersform gäller det även utskrifter från mottagna pdf-filer.

Pdf-filen som innehöll fakturan behöver man inte spara.

Relaterade avsnitt

Fakturor och kontantfakturor
Skapa ny faktura
Skapa ny kontantfaktura