Uppgifter till Skatteverket om husarbete

I programmet finns en särskild funktion för att upprätta fakturor för utfört så kallat husarbete som är en gemensam benämning på rutarbete i hushåll och på rotarbete på privatbostäder (reparation, om- och tillbyggnad) som ger rätt till skattereduktion.

Överenskommelse har då träffats om att köparen bara ska betala en del av arbetskostnaden inkl moms för utförda tjänster och att Skatteverket ska betala resterande del av arbetskostnaden till företaget eftersom köparen får en skattereduktion på arbetskostnaden.  

När du i programmet har skapat en sådan faktura för husarbete visas en knapp med texten Uppgifter till Skatteverket högst upp på fakturan i programmet. Läs mer i avsnittet Skapa faktura för husarbete.

I denna dialogruta kan du ange om programmet ska beräkna skattereduktionen på fakturan för två köpare, om du inte redan gjort det då fakturan skapades. Du kan också ändra programmets beräknade belopp för skattereduktion om det ska vara lägre än programmets förslag.

I dialogrutan skriver du även in övriga uppgifter som senare kommer att behövas när företaget ansöker om delbetalningen från Skatteverket, exempelvis uppgifter om bostaden om skattereduktionen gäller ett rotarbete.

Uppgifterna från dialogrutan kan skrivas ut i en lista när det blir dags att ansöka om betalning från Skatteverket sedan kunden betalat sin del av fakturan. Utskriften finner du bland programmets utskrifter och den visas sist i avdelningen Faktura/kontantfaktura.

Du kan ställa in så att utskriften omfattar betalningar från kunder som tagits emot under en viss period, exempelvis om ansökan om betalningar från Skatteverket för husarbeten lämnas in en gång per månad eller per vecka.

Uppgifter som krävs vid ansökan om betalning från Skatteverket

Hälften av arbetskostnaderna för husarbeten ska normalt betalas till företaget direkt från Skatteverket. Kravet är att köparen har rätt att få en skattereduktion för husarbetet.

Betalningen från Skatteverket kan dock aldrig bli större än vad köparen själv har betalat till företaget av den totala arbetskostnaden.

För att utbetalningen ska kunna ske måste anmälan till Skatteverket innehålla:

  • antalet arbetade timmar
  • vilken typ av arbete som är utfört
  • vilken ersättning du debiterat för material
  • ersättning som du debiterat för utöver rot- eller rutarbete och material, till exempel resekostnader
  • uppgift om det belopp köparen betalat samt datum för betalningen
  • vilket belopp man begär att Skatteverket ska betala
  • köparens personnummer samt priset för arbetet

Gäller husarbetet s k rotarbete (reparationer eller till/ombyggnad av privatbostäder) ska även uppgifter om bostaden lämnas till Skatteverket.

Fördelning på två personer för samma faktura

I dialogrutan för uppgifter till Skatteverket som hör till respektive faktura kan du lämna samtliga uppgifter som behövs inför den kommande ansökan om betalning från Skatteverket.

Om du markerar i kryssrutan i dialogen ges möjlighet att lämna uppgift om två personer, exempelvis i situationer då två personer äger en bostad gemensamt och då det hos Skatteverket begärda beloppet ska fördelas på båda personerna. I dessa fall kommer programmet normalt att i sitt förslag fördela betalningen för arbetskostnaden med lika stora belopp på båda personerna.

Du har dock möjlighet att själva skriva in en annan fördelning av begärda belopp för de två personerna. Det kan vara aktuellt om de båda personerna inte har rätt till lika stor skattereduktion, exempelvis för att de redan utnyttjat olika stor del av årets maximala skattereduktion på 50 000 kr tidigare under året. Programmet anger automatiskt namnet på den ena personen i underdialogen och visar då det namn som står på själva fakturan. Du får själv komplettera med ett andra namn, om två personer ska ha skattereduktionen. Du måste också själv skriva in uppgift om personnummer.

Relaterade avsnitt

Skapa faktura för husarbete