Skapa faktura för husarbete

Speciella regler gäller vid fakturering av arbetskostnader för så kallat husarbete i form av rot- och rutarbete som ger rätt till skattereduktion för köparen.

I programmet finns därför en särskild fakturatyp som används vid sådana husarbeten, som räknar ut vad kunden ska betala exklusive skattereduktion.

Reglerna för husarbete gäller både för företag som utför rutarbete, såsom städning, trädgårdsskötsel etc liksom för företag som utför så kallat rotarbete, d v s reparationer samt om- och tillbyggnad av privatbostäder som köparen av husarbetet är ägare till.

Köparen och företaget kommer vid dessa husarbeten överens om att köparen bara ska betala en del av kostnaden för arbetet. Resterande del av arbetskostnaderna betalas till företaget direkt från Skatteverket efter det att köparen först betalat sin del av fakturan.

Programmets fakturatyp för husarbete räknar i normalfallet automatiskt ut den skattereduktion som köparen ska slippa att betala, och som Skatteverket istället betalar direkt till företaget. Läs mer i avsnittet Uppgifter till Skatteverket om husarbete.

I programmet gör du en faktura för husarbete på följande sätt:

  1. Välj Löpande rutiner - Fakturor - Ny faktura för att skapa en ny faktura på vanligt sätt.
  2. Välj Kommando - Typ av faktura - Faktura för husarbeten.
  3. Svara på frågan om skattereduktion ska beräknas för en eller två personer.

Om du ofta fakturerar husarbete kan du göra en företagsinställning så att du får en fråga om fakturan gäller ett husarbete varje gång du skapar en ny faktura. Vid varje faktureringstillfälle kan du då enkelt välja den typ av faktura som du vill arbeta med och vid faktura för husarbete dessutom från början bestämma om skattereduktion ska beräknas för en eller två personer. Denna inställning gör du genom att markera valet Fråga om husarbeten vid ny faktura under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar på fliken Faktura.

  1. I kolumnen Typ av rot/rutanger du på varje fakturarad vilken typ av rot- eller rutarbete som kostnaden avser. När du väljer att ange en arbetskostnad på raden kommer programmet att på fakturan ange hur stor skattereduktion som uppstår. Beräkningen av skattereduktionen utgår ifrån att fakturan betalas av kunden under samma år som fakturan ställs ut och att kunden har utrymme för hela skattereduktionen. På fakturan anges dessutom nettosumman som köparen ska betala.
  2. I kolumnen Arb tim längst till höger på varje fakturarad som avser arbetskostnad kan du ange antalet arbetade timmar som ska rapporteras till Skatteverket. I kolumnen föreslås av programmet samma tal som du skrivit in i kolumnen Timmar eller Antal om dessa finns på fakturan. Du kan även ange ett tal direkt i kolumnen Arb tim. Innehållet i denna kolumn (grön bakgrund) kommer inte att skrivas ut på fakturan till kund, utan används endast i utskriften Underlag till Skatteverket för husarbete.
  3. I en särskild dialogruta som du når via knappen Uppgifter till Skatteverket som finns högst upp på fakturan i programmet, kan du markera om programmet ska beräkna skattereduktionen på fakturan för två köpare istället för en om du inte gjort det från början. Du kan också manuellt ändra programmets beräknade belopp för skattereduktion och skriva in egna belopp om de ska vara lägre än programmets förslag. Det kan behövas i undantagsfall. I dialogrutan anger du också om arbetet avser ett rot- eller rut-arbete.
  4. I dialogrutan Uppgifter till Skatteverket skriver du in övriga uppgifter som senare kommer att behövas när företaget ska ansöka om delbetalningen från Skatteverket, exempelvis uppgifter om bostaden då skattereduktionen gäller ett rotarbete. Utskrift av dessa uppgifter per faktura kan göras efter att betalning av hela kundens del av fakturabeloppet har tagits emot från kunden. Läs mer i avsnittet Uppgifter till Skatteverket om husarbete.

När du gjort en faktura för husarbete ska den registreras som betald genom minst två olika delbetalningar. Läs mer i avsnittet Registrera betalning av faktura för husarbete.

Köparen krävs på restskuld om Skatteverket inte betalar

När ett företag begär betalning för ett husarbete från Skatteverket fattas hos myndigheten ett beslut om en preliminär skattereduktion till köparen, som utgör en förtida återbetalning av köparens slutliga skatt. Av praktiska skäl utbetalas dock beloppet direkt till företaget för att reglera köparens skuld till företaget.

Det kan dock inträffa att Skatteverket vägrar att betala ut det begärda beloppet till företaget. Det kan exempelvis bero på att köparen redan förbrukat hela eller merparten av årets preliminära skattereduktion för husarbete på annat håll.

Om Skatteverket beslutar att inte betala ut hela eller delar av det begärda beloppet till företaget för det utförda arbetet, får företaget istället kräva köparen på resterande belopp av skulden. På fakturor för husarbete som du skapat i programmet finns därför alltid en text som informerar köparen om att hela kostnaden för husarbete måste betalas av köparen, ifall Skatteverket inte betalar sin del till företaget. Det är viktigt att göra detta villkor klart för köparen redan när avtal träffas om att företaget ska utföra husarbete för en kund.

Om Skatteverket inte betalar hela det begärda beloppet ska alltså kunden istället betala mellanskillnaden. I programmet måste du i så fall göra en ny faktura utställd på kunden på det belopp som Skatteverket inte betalat. Den kvarvarande obetalda skulden på den gamla fakturan får samtidigt tas bort ur programmet genom en delmakulering.

Om företaget får betalt från Skatteverket för ett husarbete och det senare visar sig att köparen inte har rätt till någon skattereduktion pga att skatten före skattereduktionen inte räcker till för detta, är detta enbart köparens problem (kan ge restskatt för köparen). Företaget får i det fallet alltid behålla redan mottagna pengar.

Det förekommer även att Skatteverket riktar krav på återbetalning av ett erhållet ROT/RUT-belopp till dig som företagare. En sådan återbetalning kan i så fall registreras med utbetalningstypen Återbetalning till kund m m. Om du gör en återbetalning till Skatteverket från ditt bankkonto samtidigt som du till bankkontot får exakt samma belopp från kunden, bör du kunna underlåta att bokföra de två händelserna om du kompletterar de ursprungliga verifikationerna med uppgift om att de två identiska beloppen har ersatt varann.

Relaterade avsnitt

Uppgifter till Skatteverket om husarbete
Företagsinställningar, fliken Faktura
Registrera betalning av faktura för husarbete
Utskrift av lista över fakturor för husarbete som kunderna betalat