Detta är Visma AutoCollect

Visma AutoCollect är en tjänst som du kan använda för att skicka dina förfallna kundfakturor direkt från ditt ekonomiprogram till ett inkassoföretag för professionell kravhantering. Tjänsten är helt integrerad i ditt program från och med version 2015.1 och fungerar som en länk mellan programmet och inkassobolaget Visma Amili.

Med AutoCollect lämnar du över uppdraget att driva in förfallna fakturor och dröjsmålsräntor, så att du kan lägga tid och energi på andra arbetsuppgifter. Du väljer själv vilka fakturor som ska hanteras av tjänsten.

Med Visma AutoCollect kan du låta tjänsten sköta följande uppdrag: Betalningspåminnelse, Inkassokrav, Kronofogden och Bevakning.

När du skickar ett uppdrag till tjänsten innebär det att en påminnelse skickas automatiskt till din kund. Om kunden inte betalar, trots påminnelsen, skickas även ett inkassokrav ut automatiskt. Skulle fakturan förbli obetald efter både påminnelse och inkasso får du själv avgöra hur du vill gå vidare med ditt uppdrag.

AutoCollect, fliken Skapa uppdrag

AutoCollect, fliken Pågående uppdrag

AutoCollect, fliken Avslutade uppdrag

AutoCollect, fliken Skapa uppdrag

Hantera inbetalning från Visma AutoCollect

Skapa och skicka uppdrag via Visma AutoCollect

Kom i gång direkt

För att använda Visma AutoCollect behöver du följande:

  • Ett giltigt serviceavtal på Visma Fakturering.
  • En inloggning till Visma Spcs webbplatser. Dina inloggningsuppgifter ska anges under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster. Om du inte har en inloggning till Visma Spcs webbplatser kan du även registrera dig på sökvägen ovan.
  • Godkänna villkoren för tjänsten när du skickar ditt första uppdrag. För att godkänna tjänsten behöver du vara inloggad i programmet med det konto du har registrerat för företaget på vismaspcs.se.
  • Kontrollera dina inställlningar för påminnelse- och räntehantering.

Gör inställningar för AutoCollect

Påminnelser och ränta, företagsinställningar

Vad kostar det?

Det kostar inget att ansluta sig till tjänsten. Att skicka påminnelse och inkassokrav via tjänsten är kostnadsfritt för dig som har ett momsregistrerat företag. Skulle du välja att skicka ett ärende vidare till Kronofogden tillkommer en avgift som du får tillbaka om kunden betalar sin skuld.

Avgiften för att skicka påminnelse och inkassokrav betalas av mottagaren, det vill säga din kund. Kunden betalar 60 kr för en påminnelse och 180 kr för ett inkassokrav. När kunden betalar sin skuld behåller Visma Amili påminnelse- och inkassoavgiften efter det att kapitalet och eventuell dröjsmålsränta har förts över till ditt konto.

Visma Amili måste därefter fakturera momsen på påminnelseavgifterna till den som har beställt tjänsten. Som momsregistrerat företag betalar du momsen till Visma Amili och kvittar den sedan mot din utgående moms. Även om ditt företag inte är momsregistrerat kan du använda tjänsten, men du bör då observera att det tillkommer kostnader för momsen på påminnelseavgifterna.

Se fullständiga priser och villkor