Beräkna och registrera sjuklön

När en anställd är sjuk ska karensavdrag, sjukavdrag och sjuklön beräknas. Sjukavdrag och sjuklön beräknas från sjukperiodens första dag. Karensavdraget är ett engångsavdrag som dras om en av dina anställda blir sjuk. Avdraget är lika stort oavsett vilken dag och när på dagen den anställde blir sjuk och motsvarar 20 procent av sjuklönen per vecka.

Om den anställde blir sjuk igen inom fem dagar från det första sjuktillfället görs inget nytt karensavdrag. En anställd kan max ha 10 karensavdrag på en 12-månadersperiod.

För att räkna ut karensavdraget behöver du veta den anställdes genomsnittliga veckoarbetstid i timmar. Det är också viktigt att först kontrollera ditt kollektivavtal för att fastställa hur karensavdrag, sjukavdrag och sjuklön ska beräknas för dina anställda.

Vid oregelbunden arbetstid används historiska uppgifter för att räkna ut den genomsnittliga veckoarbetstiden. Om det inte finns några historiska uppgifter kan du utgå från antalet planerade arbetstimmar de kommande månaderna. Om du inte har några uppgifter att gå på kan du i nödfall göra en rimlighetsbedömning av veckoarbetstiden.

För att rapporteringen av sjuklön i arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI) ska bli rätt behöver du använda lönearterna enligt nedan.

Relaterade avsnitt