Vad betyder de olika statusarna på löneutbetalningen som är skickad med bankkoppling?

Om du arbetar med Visma Lön Smart i Visma eEkonomi och har SEB, Nordea, Handelsbanken eller Danske Bank, kan du skicka löneutbetalningen direkt från programmet via bankkoppling. Löneutbetalningar har olika status beroende på var i processen du befinner dig. Här beskriver vi de olika statusarna:

Ej betald

Statusen visas när lönekörningen är klarmarkerad och du kan går vidare med att skapa betalningsfilen till banken.

Betalningsfil skapad

Statusen visas när betalningsfilen är skapad.

Väntar på signering

Visas när betalningsfilen är klar för signering. Klicka på knappen Signera betalning.

Betalning pågår

Statusen visas när du har signerat betalningen, men banken ännu inte har mottagit betalningen.

Mottagen av bank

När filen har accepterats av banken ändras statusen till Mottagen av bank och du kan du logga in i internetbanken för att signera och slutföra betalningen.

Betald

Statusen ändras till Betald när utbetalningen har gjorts från banken. Dagen efter att utbetalningen är gjord visas kontoutdraget i programmet och bankhändelsen kan matchas och bokföras under Kassa-och bankhändelser. Läs mer i avsnittet Matcha bankhändelser i hjälpen för Visma eEkonomi.

Avvisad av bank Statusen visas om löneutbetalningen blir avvisad av banken. Det kan exempelvis bero på att det inte finns tillräckligt med pengar på kontot. Åtgärda och försök att skicka löneutbetalningen på nytt.

Relaterade avsnitt