Lägg in ingående värden för projekt

Om du har projekt som du jobbar med och som startade innan du började använda Visma Tid Smart kan du lägga in ingående balanser för intäkter och kostnader på projekten. På så vis kan du följa projektets ekonomi från start till slut.

Det enklaste sättet att föra över intäkter och kostnader är att lägga upp dessa som artiklar på projektet.

  1. Skapa projektet som du har påbörjat och nu vill föra över ingående värden för. Läs hur du skapar projekt i avsnittet Skapa projekt.

  2. Välj fliken Artiklar.

  3. Skriv in "Ingående balans" i kolumnen Benämning.

  4. Skriv in "1" i kolumnen Faktureras och ange värdet på intäkterna i kolumnen à- pris.

  5. Skriv in "1" i kolumnen Förbrukning och ange värdet på intäkterna i kolumnen Kostnad.

  1. Välj fliken Ekonomi för att se att kostnaden visas på projektet. Det visas på raden Artiklar under Kostnader.

  2. Skapa ett fakturaunderlag för att även intäkterna ska komma med. Fakturaunderlaget skapas i Visma Tid Smart och ska inte föras över till ekonomiprogrammet. Har du integration med ett ekonomiprogram klickar du på den gröna pilen och väljer Skapa endast underlag i Visma Tid. Har du ingen integration väljer du Skapa underlag i Visma Tid.

Tänk på att det är viktigt att du väljer att artikelraderna ska faktureras senare, om det är så att du har rapporterat annat än den ingående balansen i projektet. Håll i så fall muspekaren över raden som ska faktureras senare, klicka på det röda krysset till höger och välj Fakturera artikelraden senare.

 

När du sedan går tillbaka till projektet och fliken Ekonomi ligger värdet på raden Artiklar under Intäkter.