Registrera delbetalning på kund- och leverantörsfaktura

I den här övningen ska du träna på att registrera en delbetalning på en faktura.

En överenskommelse om delbetalning eller avbetalning är inte ovanlig. Din kund kan till exempel ha drabbats av en tillfällig pengabrist eller så har varan eller tjänsten inte levererats till fullo. Även om en del av fakturan betalas visas fakturan som obetald i vyn Obetalda fakturor, fast med ett lägre saldo.

Förutsättningar

Övningarna är avsedda att användas i undervisningssyfte i påhittade företag. Vi rekommenderar inte att du övar i ditt riktiga företag.

Detta krävs för att göra övningen i:

Övningsbolaget Bygg AB Övningen kräver att du först gjort övningarna Skapa faktura och Registrera leverantörsfakturor.
Eget skapat elevföretag

Övningen kräver att du först gjort övningarna Skapa faktura och Registrera leverantörsfakturor.

Uppgift

  1. Välj Kassa- och bankhändelser.
  2. Registrera bankhändelserna i underlaget på angivet datum en månad före dagens datum.
  3. Matcha bankhändelserna manuellt som delbetalning.
  4. Bokför händelserna.

Läs mer om funktionen i programmets hjälp, i avsnittet Registera delinbetalning av faktura.

Underlag

Att tänka på

  • När beloppet du registrerar inte stämmer överens med en obetald kund- eller leverantörsfaktura kan programmet inte matcha bankhändelsen automatiskt. Vid en delbetalning matchar du händelsen mot fakturan som vanligt men eftersom en differens kommer att uppstå måste den åtgärdas genom Delbetalning.
  • Om du kommer överens med kunden att de inte behöver betala hela fakturan, vid exempelvis en tvist, måste du skapa en kreditfaktura på differensen. Kreditfakturan kan därefter kvittas mot det kvarstående beloppet på ursprungsfakturan.