Arbeta med frånvaro, schema, tidbank och löneunderlag

I programmet finns en inbyggd tidregistrering där varje medarbetare kan registrera både arbetad tid och frånvaro. Det finns även möjlighet att lägga upp arbetsscheman med normalarbetstid för varje medarbetare. Normalarbetstiden används sedan av programmet för att räkna ut saldon till medarbetarnas tidbank.

1

Definiera frånvaroaktiviteter

Under Underhåll – Uppdrag finns ett uppdrag som heter Frånvaro. På detta uppdrag kan du själv anpassa vilka typer av frånvaroaktiviteter som är aktuella för byrån. Uppdraget och aktiviteterna används sedan vid registrering av frånvarotid.

Uppdrag

Lägg till ett nytt uppdrag

2

Definiera byråns standardarbetsschema

Under Underhåll – Scheman och fliken Standardarbetsschema lägger du upp ett standardarbetsschema för byrån.

Schema

3

Definiera byråns helgdagsschema

Under Underhåll – Scheman och fliken Helgdagsschema gör du inställningar för hur respektive helgdag ska påverka medarbetarnas normalarbetstid. Helgdagsschemat styr över det arbetsschema som är invalt på medarbetaren förutsatt att helgdagsschemat anger färre timmar än medarbetarens arbetsschema.

Schema

4

Lägg upp arbetsschema på medarbetaren

Under Underhåll – Medarbetare och fliken Arbetsschema kan du lägga upp det arbetsschema som ska gälla för respektive medarbetare. Schemat visar normalarbetstiden för medarbetaren.

Work schedule

 

5

Lägg in ingående värden i tidbanken

För att programmet ska kunna visa korrekta saldon i tidbanken kan du behöva lägga in ingående saldo för respektive medarbetare.

Tidbank

Justera tidbank

6

Tidsregistrering och beräkning av tidbank

Nu kan du registrera frånvarotid, intern tid och tid som läggs på kunder. För att registrera frånvaro väljer du Kund - Frånvaro och Uppdrag - Frånvaro. I fältet Aktivitet anger du vilken typ av frånvaro det handlar om.

I vecko- och dagregistreringsläget visas normalarbetstiden för respektive dag. Normalarbetstiden hämtas från det arbetsschema som är kopplat till medarbetaren. Det tas även hänsyn till inställningar i helgdagsschemat.

När du klarmarkerar dagen så räknar programmet ut summan av registrerad tid minus normalarbetstiden. Det saldo som räknas ut påverkar det ackumulerade tidbanksaldot.

Tidregistrering

Registrera tid manuellt via dag- eller veckovy

Tidregistrera i Visma Advisor med Visma Lön Smart integration

7

Löneunderlag

Under menyvalet Rapporter finns en rapport som heter Löneunderlag. Den kan du skriva ut för att använda som underlag när du upprättar lönerna i ditt löneprogram.

Läs mer i Beskrivning av programmets rapporter om rapporten Löneunderlag och om du vill göra en uppföljning av hur många timmar en eller flera anställda har registrerat på kunder i relation till totalt antal arbetade timmar kan du läsa mer om rapporten Fördelning arbetad tid.