Visma eEkonomi Smart
Arbeta med bankkoppling
När du har bankkoppling förs dina bankhändelser automatiskt över från ditt bankkontoutdrag till Visma eEkonomi Smart. Genom att registrera bankhändelser automatiskt sparar du tid och tar bort risken att du dubbelregistrerar händelser eller missar någon transaktion.
När du har aktiverat bankkopplingen kommer den manuella registreringen av bankhändelser vara otillgänglig för en stund. Så fort den första transaktionen har förts över till Visma eEkonomi Smart kommer du kunna registrera bankhändelser från innan det datum du aktiverade bankkopplingen igen. Detta gör att bankhändelser inte registreras dubbelt.
Till vissa banker kan du även skicka leverantörsfakturor till betalning direkt från Visma eEkonomi Smart. Klicka på bilden nedan för att se vad som ingår vid bankkoppling med din bank.

Danske Bank | Handelsbanken | Nordea | SEB | Sparbanken | Swedbank | |
Bankhändelser överförs automatiskt från banken till Visma eEkonomi Smart. | x | x | x | x | x | x |
Betalda leverantörsfakturor matchas och bokförs automatiskt. | x | x | x | x | x | x |
Betalda kundfakturor matchas och bokförs automatiskt | x | x | x | x | x | x |
In- och utbetalningar i klumpsumma packas upp. | x | x | x | x | x | x |
Leverantörsfakturor skickas för betalning från Visma eEkonomi Smart till banken. | x | x | x * | x | x | x |
Leverantörsfakturor skickas för betalning från Visma eEkonomi Smart till banken Betalningar måste godkännas i programmet med tvåstegsverifiering. | x | x |
* Om du är kund hos Nordea och arbetar utan bankkoppling kan du skicka betalningsfiler till banken i form av XML-filer.
Starta bankkoppling till din bank
För att kunna starta en bankkoppling behöver du ha kontonummer och IBAN-nummer för ett företagskonto eller ett valutakonto registrerat i Visma eEkonomi Smart. Kontrollera att det konto du vill aktivera bankkoppling för har ett IBAN-nummer inlagt under Inställningar - Kassa- och bankkonton. IBAN-nummer för ditt konto hittar du lättast på din internetbank eller på ett kontoutdrag.
Aktiveringen av bankkopplingen kan vara förenad med en avgift från bankens sida. Kontakta din bank för mer information.

- Välj Inställningar - Kassa- och bankkonton.
- Klicka på kontot du vill starta bankkopplingen för. Raden fälls ut och knapparna Redigera och Aktivera bankkoppling visas.
- Välj Aktivera bankkoppling och kontakta din bank för att upprätta det avtal som behövs.
Notera att tjänsten styckvis debitering inte är fullt kompatibel med tjänsten utökat kontoutdrag. Utökat kontoutdrag är den tjänst Danske Bank tillhandahåller för att du ska kunna ha en bankkoppling. Vänligen kontrollera så att du har rätt inställningar på banken genom att kontakta Danske Bank.

- Välj Inställningar - Kassa- och bankkonton.
- Klicka på kontot du vill starta bankkopplingen för. Raden fälls ut och knapparna Redigera och Aktivera bankkoppling visas.
- Välj Aktivera bankkoppling så länkas du vidare till banken för att logga in.
- Logga in och följ instruktionerna från din bank.
Notera att tjänsten styckvis debitering inte är fullt kompatibel med tjänsten utökat kontoutdrag. Utökat kontoutdrag är den tjänst Handelsbanken tillhandahåller för att du ska kunna ha en bankkoppling. Vänligen kontrollera med Handelsbanken så att du har rätt inställningar.

- Välj Inställningar - Kassa- och bankkonton.
- Klicka på kontot du vill starta bankkopplingen för. Raden fälls ut och knapparna Redigera och Aktivera bankkoppling visas.
- Välj Aktivera bankkoppling för att skickades vidare till banken via en länk där du kan sätta upp ett avtal med banken.
Du använder samma e-postadress och lösenord som de du loggar in på vismaspcs.se med. Verifieringskoden som används för att signera betalningar får du via Google Authenticator-appen. Appen är gratis och kan laddas hem från App Store eller Google Play. Läs mer om att skicka betalningar av leverantörsfakturor här.

- Välj Inställningar - Kassa- och bankkonton.
- Klicka på kontot du vill starta bankkopplingen för. Raden fälls ut och knapparna Redigera och Aktivera bankkoppling visas.
- Välj Aktivera bankkoppling så öppnas en aktiveringsguide.
- Följ stegen i guiden och ange dina dina uppgifter.
Du använder samma e-postadress och lösenord som de du loggar in på vismaspcs.se med. Verifieringskoden som används för att signera betalningar får du via Google Authenticator-appen. Appen är gratis och kan laddas hem från App Store eller Google Play. Läs mer om att skicka betalningar av leverantörsfakturor här.

- Välj Inställningar - Kassa- och bankkonton.
- Klicka på kontot du vill starta bankkopplingen för. Raden fälls ut och knapparna Redigera och Aktivera bankkoppling visas.
- Välj Aktivera bankkoppling.
- Följ stegen i guiden och ange dina uppgifter.

- Välj Inställningar - Kassa- och bankkonton.
- Klicka på kontot du vill starta bankkopplingen för. Raden fälls ut och knapparna Redigera och Aktivera bankkoppling visas.
- Välj Aktivera bankkoppling.
- Följ stegen i guiden och ange dina uppgifter.
Stäm av bankkontot efter aktiveringen av bankkopplingen
Det tar vanligtvis 2-3 bankdagar att aktivera kopplingen mot banken. När bankkopplingen är klar förs nya bankhändelser över till Visma eEkonomi Smart från och med dagen då kopplingen blev aktiv.
Under tiden du väntar på godkännandet från banken kan du inte manuellt registrera några bankhändelser på det valda bankkontot. Det kan därför bli ett par dagars glapp mellan de händelser du senast registrerade och de första som förs över automatiskt när kopplingen är klar.
När bankkopplingen är klar går det återigen bra att registrera bankhändelser manuellt på datum före det första kontoutdraget som hämtats automatiskt. Stäm då av att inga händelser saknas för datumen innan bankkopplingen blev aktiv. Om någon händelse saknas registrerar du den manuellt i programmet.
Relaterade avsnitt
![]() |
Skicka betalning av leverantörsfaktura med aktiv bankkoppling |
![]() |
Skicka betalningsfil |
![]() |
Importera kontoutdrag |
![]() |
Importera återrapporteringsfil |
Arbeta smartare
Sökord: bankkoppling, aktivera bankkoppling, starta bankkoppling