Skriv ut påminnelse om obetald faktura

Det förekommer att företaget inte får betalt för utsända fakturor inom överenskommen tid. Ju snabbare som kravåtgärder då sätts in, desto större chans är det att få betalat för en fordran.

De flesta med erfarenhet av kravrutiner anser numera att det inte finns anledning att göra mer än en enda eller två kravåtgärder innan rättsliga åtgärder vidtas om det anses befogat. Ofta brukar det effektivaste sättet vara att som en första kravåtgärd ringa upp kunden och begära betalning för den obetalda fakturan. Om du ändå inte fått betalt för en faktura trots en muntlig påminnelse, kan det vara lämpligt att även skicka en skriftlig påminnelse.

Gör så här om du vill skriva ut en skriftlig påminnelse om en obetald faktura.

  1. Välj Löpande rutiner - Fakturor - Visa översikt och öppna den obetalda fakturan. Fakturan måste ha statusen Utskriven.
  2. Klicka på knappen Påminnelse.
  3. Klicka Ja.
  4. Välj i vilket format påminnelsen ska skrivas ut.

Standardiserat innehåll

Utskriften av påminnelsen sker i form av ett brev i A4-format med ett standardiserat innehåll. Brevet skrivs ut tillsammans med en kopia av den obetalda fakturan, så att fakturakopian enkelt kan bifogas påminnelsebrevet som sänds till kunden.

Du har möjlighet att ändra den föreslagna standardtexten i kravbrevet till ett nytt standardbrev med helt egna formuleringar. Det gör du under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar på fliken Faktura. Läs mer i avsnittet Företagsinställningar, fliken Faktura.

Rättsliga åtgärder

Om kunden inte betalar trots kravåtgärder har du att välja mellan att avskriva din fordran som en kundförlust eller att försöka driva in den obetalda skulden. En möjlighet är då att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Blanketter för sådan ansökan liksom informationsbroschyren "Betalningsföreläggande och handräckning" kan hämtas från kronofogden.se.

Om kunden bestrider fordran, d.v.s. om kunden anser att den är felaktig på något sätt, så brukar man säga att fordran är tvistig. För att gå vidare med en tvistig fordran måste du ansöka om stämning vid domstol. Om du redan från början vet att en fordran är tvistig ska du inte ansöka om betalningsföreläggande, utan direkt vända dig till tingsrätten om du önskar driva ärendet vidare.

Om du inte själv känner dig kompentent att följa alla regler för att rätt hantera de rättsliga åtgärderna för att få betalt av en kund, kan du istället anlita något av de många inkassoföretag som finns på marknaden. Du får i dessa fall överväga om din fordran är så viktig för företaget att det är värt de kostnader som kan uppstå för inkassotjänsten, om kunden aldrig kan betala sin skuld.

Relaterade avsnitt

Kundförlust
Fakturor och kontantfakturor
Företagsinställningar, fliken Faktura