Skapa FOS-förfrågan

Alla arbetsgivare har skyldighet att informera sig om anställdas preliminära skatteuppgifter. Preliminärskattsedeln skickas inte automatiskt ut till alla. En arbetstagare kan skicka efter sin skattsedel från Skatteverket för att sedan lämna den till sin arbetsgivare.

Du skapar en FOS-förfrågan (fråga om skatteavdrag) på fil som du skickar till Skatteverket. Filen innehåller personnummer på anställda i anställningsregistret. Tänk på att välja rätt inkomstår.

FOS-förfrågan kan göras under hela inkomståret till exempel när företaget får nya anställda. I slutet av varje år kan FOS-förfrågan också göras för samtliga anställda för att få reda på deras uppgifter för kommande år.

Klicka på knappen Visa noteringar uppe till höger i menyraden och lägg in en påminnelse så att du inte glömmer bort att skicka filen.

Gör så här för att skapa en FOS-förfrågan:

  1. Välj Personal.
  2. Klicka på FOS-förfrågan.
  3. Se till att det finns en markering i kolumnen Ta med för alla anställda som ska vara med i förfrågan.
  4. Om du högerklickar i kolumnen kan du välja Markera alla eller Ta bort markering på alla.

I listan visas alla anställda som inte har en markering i rutan Har slutat och slutlön är utbetald. Markera rutan Visa även anställda som har slutat om du vill se även dem i listan.

  1. Välj något av alternativen Föregående år, Innevarande år och Nästa år vid fältet Välj inkomstår.

Du kan bara välja Nästa år från 1 november till 31 december under innevarande år.

Om din förfrågan gäller innevarande år, kan du hämta svaret från Skatteverkets hemsida efter två till tre dagar.

Förfrågan som gäller kommande år framställs svaren först efter mitten av december när preliminärskatteuppgifterna för de anställda är klara.

  1. Markera Lägg till den här förfrågan i en redan skapad fil för ett annat företag om du vill spara uppgifterna från det här företaget i en fil som du redan skapat för ett annat företag.
  1. Klicka på den blå texten Kontaktuppgifter.

Alla uppgifter under Kontaktuppgifter hämtas från företagsinställningarna. De ändringar du gör här påverkar inte uppgifterna som ligger i företagsinställningarna utan kommer bara att användas i den fil du skickar.

Fält markerade med * är obligatoriska fält som måste vara ifyllda för att du ska kunna skapa filen.

  1. Klicka på knappen Skapa fil när du ska skapa filen.
  2. Välj i vilken mapp du vill spara filen.
  3. Klicka på Spara.
  4. Klicka på Skatteverkets e-tjänst för att skicka in din förfrågan.

Relaterade avsnitt

Supportforum

Ta del av hur 30 000 andra Visma-kunder arbetar smartast med sitt företagande.