Checklistor

Checklistor hjälper till att dokumentera arbetet som du har gjort och är en superviktig del av kvalitetsprocessen eftersom de ger ett effektivt sätt att harmonisera och kommunicera vad som behöver göras och vad som har gjorts. Under fliken Checklista i sidopanelen visas listan med kontrollfrågor för den kontogrupp som är vald i översikten. Du kan också öppna checklistan genom att klicka på dess ikon i översikten.

Ställ dig i kommentarsfältet i kolumnen Kommentarer för att lägga till en kommentar till en kontrollfråga. Se Kommentarer för mer information om hur du lägger till, redigerar och tar bort kommentarer.

För att klarmarkera en kontrollfråga klickar du på bocken i kolumnen Åtgärder. Klicka på bocken igen för att ångra klarmarkeringen. När en kontrollfråga har klarmarkerats uppdateras kolumnen Status checklista i översikten.

En kontrollfråga kan markeras som E/T, vilket innebär att den inte är tillämplig för denna period. Markeringen försvinner när du startar nästa period.

Du kan ändra checklistan så att den visar bara de kontrollfrågor du vill. Klicka på Redigera checklista längst ner i sidopanelen för att göra detta. I dialogrutan som öppnas kan du välja vilka kontrollfrågor du vill ha aktiverade och om du vill ha dem aktiverade för periodavslut, årsavslut eller både och.

Du kan lägga till egna kontrollfrågor. Detta görs också i dialogrutan Redigera checklista. De kontrollfrågor som du har lagt till själv kan aktiveras och inaktiveras på samma sätt som standardfrågorna, och de kan också tas bort. De kontrollfrågor som du har lagt till själv har en blå ikon i listan, så att de enkelt kan identifieras.

Om du arbetar på en redovisningsbyrå kan du ställa in och använda mallar för checklistor. Det innebär att du kan spara en uppsättning checklistor som en mall för flera kunder, vilket sparar massor av tid eftersom du inte behöver ställa in checklistorna individuellt för var och en av dina kunder. Läs mer i avsnittet Mallar för checklistor.

Relaterade avsnitt