Skapa offert

Offerter kan inte föras över till Visma Administration eller Visma eEkonomi.
  1. Välj Affärsmöjligheter - Offerter.

Du kan också skapa en offert via Affärsmöjligheter - Säljtavla. Knappen Skapa ny offert hittar du då inne på affärsmöjligheten under fliken Offerter. Offerten blir i detta fallet automatiskt kopplad till den aktuella affärsmöjligheten.

  1. Välj Skapa ny offert.
  2. Ange titel/namn på offerten under Redigera offert.
  3. Lägg till övriga uppgifter, såsom eventuell affärsmöjlighet som offerten ska vara kopplad till, vilken kund det gäller och vem som är ansvarig säljare.
  4. Klicka på offerten för att lägga till de textrader (T) eller artikelrader (A) du vill ha med.
Alla ändringar du gör på offerten sparas löpande. Du kan klicka på kugghjulet längst upp till höger i offerten för att ange inställningar för själva sidan.
  1. Ange de offertspecifika inställningar som du vill ska gälla för offerten. Du kan välja vilka kolumner du vill ta med och om du vill att priset ska visas inklusive moms. Du hittar dessa inställningar under Offertspecifika inställningar till höger, under Redigera offert.
  2. Välj Lås och tilldela versionsnummer när offerten är färdig att skickas till kund.

När du låser offerten får den ett versionsnummer (exempelvis Offert 1-1) och går inte längre att redigera. Vill du fortsätta redigera arbetskopian kan du gå tillbaka till den och efter redigering välja att låsa den igen, då skapas yttelrligare en version av offerten (Offert 1-2). Vill du gå tillbaka och redigera en låst offert måste du klicka på Redigera först. Då ersätter du den befintliga arbetskopian med uppgifter från den låsta versionen och kan fortsätta redigera den. När du sedan väljer att låsa igen så skapas ytterligare en version av offerten (Offert 1-3).

  1. Klicka på Skicka till kund.

  2. Välj om du vill skicka offerten via Visma Tid eller via egen e-post. Mejlet skickas med hög prioritet och den som står som ansvarig säljare på offerten kommer att stå som avsändare.

Väljer du att skicka via Visma Tid blir avsändaren en no-replyadress från din domän (t ex [email protected]) och du kan redigera ämnesraden och skriva ett meddelande till kunden.

Om ditt konto har ett har ett saldo för e-signering kan du markera Kräv signering via BankId. Läs mer om signering i avsnittet Använd e-signering. Markerar du inte rutan för e-signering får kunden istället klicka på en knapp för att godkänna offerten.

När du väljer att skicka offerten direkt från programmet visas den som Skickad. Väljer du att istället att bifoga offerten som länk i ditt egna mejl får du stället välja Markera offert som skickad.

  1. När kunden återkommer och kunden har godkänt eller nekat offerten så markerar du detta genom att öppna offerten och välja statusen Accepterad eller Nekad under Redigera offert.

Relaterade avsnitt