Säljtavla, affärsmöjligheter

Under Affärsmöjligheter - Säljtavla hanteras företagets säljprocess. Här ser du i vilket säljsteg respektive affärsmöjlighet befinner sig och kan på så sätt följa affärsmöjligheterna genom hela säljprocessen. Varje säljsteg motsvaras av en kolumn på säljtavlan och varje säljsteg innehåller de olika affärsmöjligheterna, beroende på var i säljprocessen de befinner sig. För att skapa en ny affärsmöjlighet väljer du Ny affärsmöjlighet.

De förvalda säljstegen på säljtavlan är Förfrågan, Offert och Förhanfdling. Vill du döpa om steg, ta bort steg eller skapa fler gör du det under Inställningar - Affärsmöjligheter - Säljprocess.

Flödet på säljtavlan bygger på att affärsmöjligheten hela tiden ska ha en ny aktivitet/uppgift på vägen mot att bli avslutad. Detta underlättar så att inget steg i processen glöms bort. För att lägga till en uppgift öppnar du affärsmöjligheten och klickar på länken Klicka här för att skapa en uppgift. Där namnger du uppgiften och när du sparar den får du möjlighet att lägga till ett förfallodatum för uppgiften. Uppgiften visas sedan under Uppgifter - Mina uppgifter.

Om du vill koppla en offert till affärsmöjligheten kan du göra det antingen genom att skapa en ny offert via Affärsmöjligheter - Offerter eller genom att välja fliken Offerter inne på en affärsmöjlighet. I det senare fallet blir offerten automatiskt kopplad till affärsmöjligheten.

Dina affärsmöjligheter och offerter kan du sedan följa upp under Affärsmöjligheter - Översikt. Läs mer i avsnittet Översikt, affärsmöjligheter.

Säljtavlan ökar din effektivitet och träffsäkerheten i ditt säljarbete. Du får till exempel:

  • en grafisk överblick över prestationer och resultat

  • möjlighet att mäta, följa och stötta säljare

  • får rapporter över nyckeltal.

Relaterade avsnitt