Arbetsschema, detaljinformation
Programdelen finns under Register - Medarbetare m m - Arbetsscheman. Läs mer i avsnitten Arbetsscheman, översikt och Listan över arbetsscheman, detaljinformation.
Så här kan fönstret se ut:
Här följer en beskrivning av samtliga fält och knappar som kan förekomma i fönstret:
Ny |
Klicka på den här knappen för att skapa ett nytt arbetsschema. |
|
Visa lista |
Klicka på den här knappen för att gå till listläget för registret. |
|
Sök |
Här kan du söka efter ett arbetsschema. |
|
Arbetsschema |
Skriv in ett lämpligt namn för arbetsschemat. |
|
Gäller fr o m |
Ange måndagens datum i den första vecka schemat omfattar. Du måste alltid ange en exakt startdag för schemat. |
|
Antal veckor i perioden |
Ange det antal veckor schemat ska gälla. Ett schema kan gälla maximalt 6 veckor. |
|
Tabellen |
I tabellen läggs det in så många rader som du har valt veckor. Du skriver in normalarbetstiden för varje dag i schemat. |
|
Genomsnittlig veckoarbetstid |
Här ser du en uppgift om genomsnittlig veckoarbetstid, beräknat på alla dagar du har lagt in normalarbetstid för. Uppgiften uppdateras fortlöpande medan du lägger in tider. |
|
Tag hänsyn till helgdagar och övriga kort/lediga dagar |
Markera denna ruta om du vill att programmet ska ta hänsyn till helgdagar eller övriga korta/lediga dagar. När denna ruta är markerad tas arbetstiden, om den är kortare för den aktuella dagen, från helgdagsschemat istället. Om inställningen i arbetsschemat har lägre antal timmar så gäller den inställningen. Exempel
Arbetstid för helgdagar anges under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Helgdagar m m. Läs mer i avsnittet Helgdagar m m, detaljinformation. |
|
Visa schemavecka | När du klickar på Visa schemavecka öppnas en dialog där du kan skriva in ett datum för att se vilken vecka i perioden datumet befinner sig. | |
Spara |
Klicka på den här knappen för att spara ändringarna. |
Se även