Skapa nytt arbetsschema
Det följer med tre enkla arbetsscheman i programmet, ett halvtidsschema, ett deltidsschema 75%, och ett för heltid. Om du behöver ytterligare arbetsscheman följer du punkterna nedan för att lägga upp nya.
-
Välj Register - Medarbetare m m - Arbetsscheman.
- Klicka på Ny.
- Skriv in ett namn på arbetsschemat i fältet Arbetsschema.
- Ange från och med vilket datum schemat ska gälla i fältet Gäller fr o m. Du anger måndagen den vecka schemat ska börja gälla.
- Ange antal veckor i perioden som schemat ska omfatta. Om en medarbetare exempelvis är ledig varannan fredag ska antalet veckor i perioden vara 2.
- Ange det antal timmar som motsvarar normalarbetstiden för respektive dag.
- Markera rutan Tag hänsyn till helgdagar och övriga korta/lediga dagar om du vill att programmet ska ta hänsyn till helgdagar eller övriga korta/lediga dagar. När denna ruta är markerad tas arbetstiden, om den är kortare för den aktuella dagen, från helgdagsschemat istället. Om inställningen i arbetsschemat har lägre antal timmar så gäller den inställningen.
Om arbetsschemat anger att normalarbetstiden för dagen före Kristi Himmelsfärdsdag är 8 timmar men dialogrutan Helgdagar har inställningen 4 timmar, gäller 4 timmar som normalarbetstid. Om det tvärtom skulle vara så att arbetsschemat anger 4 timmar och dialogrutan Helgdagar har inställningen 8 timmar gäller arbetsschemats inställning. |
Arbetstid för helgdagar anges under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Helgdagar m m. Läs mer i avsnittet Helgdagar m m, detaljinformation.
- Klicka på Spara.
När arbetsscheman finns upplagda kopplar du rätt arbetsschema till respektive medarbetare. Läs mer i avsnittet Koppla arbetsschema till medarbetare.
Se även
Arbetsschema, detaljinformation | |
Koppla arbetsschema till medarbetare | |
Arbeta med flextid |