Skapa nytt arbetsschema

Det följer med tre enkla arbetsscheman i programmet, ett halvtidsschema, ett deltidsschema 75%, och ett för heltid. Om du behöver ytterligare arbetsscheman följer du punkterna nedan för att lägga upp nya.

  1. Välj Register - Medarbetare m m - Arbetsscheman.

  2. Klicka på Ny.
  3. Skriv in ett namn på arbetsschemat i fältet Arbetsschema.
  4. Ange från och med vilket datum schemat ska gälla i fältet Gäller fr o m. Du anger måndagen den vecka schemat ska börja gälla.
  5. Ange antal veckor i perioden som schemat ska omfatta. Om en medarbetare exempelvis är ledig varannan fredag ska antalet veckor i perioden vara 2.
  6. Ange det antal timmar som motsvarar normalarbetstiden för respektive dag.
  7. Markera rutan Tag hänsyn till helgdagar och övriga korta/lediga dagar om du vill att programmet ska ta hänsyn till helgdagar eller övriga korta/lediga dagar. När denna ruta är markerad tas arbetstiden, om den är kortare för den aktuella dagen, från helgdagsschemat istället. Om inställningen i arbetsschemat har lägre antal timmar så gäller den inställningen.

Arbetstid för helgdagar anges under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Helgdagar m m. Läs mer i avsnittet Helgdagar m m, detaljinformation.

  1. Klicka på Spara.

När arbetsscheman finns upplagda kopplar du rätt arbetsschema till respektive medarbetare. Läs mer i avsnittet Koppla arbetsschema till medarbetare.

Se även

Arbetsschema, detaljinformation
Koppla arbetsschema till medarbetare
Arbeta med flextid