Utcheckning, översikt

Du har olika möjligheter att registrera tider och utlägg någon annanstans än på din vanliga arbetsplats. Här följer en översikt över de möjligheterna.

Utcheckning till bärbar dator

Om du arbetar med Visma Tid i nätverk och arbetar med en bärbar dator kopplad till nätverket har du även möjlighet att registrera tid och utlägg utan att vara kopplad till servern.

Obs!

För att du ska ha tillgång till dessa möjligheter måste du ha valt att detta är en bärbar dator som ska användas för att registrera tider och utlägg även då datorn inte är kopplad till nätverket, när den frågan visades under installationen och du måste ha rättighet till egen inloggning.

Du börjar med att exportera grunddata till den lokala databasen på din dator, så att du har tillgång till dina kunder, projekt, aktiviteter m m. Även om din roll är Administratör kan du inte lägga upp någon ny information i något register medan du är utcheckad. Du kan enbart registrera tid och utlägg.

När du kommer tillbaka till kontoret och loggar in på servern känner Visma Tid av att det finns nya tidsregistreringar i den lokala databasen på din dator och frågar dig om du vill importera dem till servern.

Importen fungerar så att de tider och utlägg som är registrerade lokalt läggs till det som är registrerat på servern. Detta gäller även för en specifik dag. Om det t ex finns fyra timmar registrerade en specifik dag på servern och överföringen innehåller en registrering på ytterligare fyra timmar läggs den överförda registreringen till på en ny rad och det blir alltså åtta timmars registrering totalt. Du måste själva kontrollera att du inte registrerar dubbelt.

Se även

Utcheckning till bärbar dator

Utcheckning till fristående dator

Om du vill kunna registrera tid och utlägg på en fristående dator, t ex om du arbetar hemifrån ibland, kan du exportera en fil med grunddata från den dator du normalt arbetar med. På den dator du använder för att registrera tid/utlägg tillfälligt måste Visma Tid vara installerat för fristående dator. (Om du har en bärbar dator som normalt är kopplad till nätverket, men som du tar med dig ut till kund eller arbetar med hemma gör du istället enligt Utcheckning till bärbar dator.)

Innan du lämnar den dator du normalt arbetar med exporterar du en fil som du tar med dig till den fristående datorn. Filer innehåller dina kunder, projekt, aktiviteter m m, men inga registreringar av tider eller utlägg. Du kan t ex spara filen på diskett eller skicka den via e-post. Du importerar sedan filen till datorn med den fristående installationen av Visma Tid och registrerar där.

Obs!

Även om din roll är Administratör kan du inte lägga upp någon ny information i något register medan du är utcheckad. Du kan enbart registrera tid och utlägg.

När du är klar med registreringarna på den fristående datorn exporterar du en fil med registreringar av tider och utlägg från den, t ex genom att spara filen på diskett eller skicka den via e-post, och importerar filen till Visma Tid på den dator du normalt arbetar med.

På det sättet har du alla dina registreringar av tider och utlägg samlade på ett ställe trots att du arbetar på mer än en dator.

Se även

Utcheckning till fristående dator