Visma Utlägg
Inställningar för användare
Detta avsnitt gäller för dig som är administratör och inloggad i vyn Organisation för företaget.
Under Användare visas information om alla företagets medarbetare som använder Visma Utlägg.
För att lägga till en ny användare i Visma Utlägg loggar du in på vismaspcs.se och går till Mina tjänster. Läs mer i avsnittet Lägg till användare i hjälpen för Mina tjänster. När användaren är tillagd skickas en inbjudan till dennes e-postadress med information om hur de aktiverar kontot. Har användaren redan har en inloggning till Mina tjänster på vismaspcs.se använder den sina vanliga inloggningsuppgifter.
Klicka på Hantera tabellkolumner om för att filtrera vad som ska visas i användarlistan.
Via knappen Exportera användare kan du skapa en Excel-fil med de uppgifter som finns inlagda om dina användare.
När du klickar på en användare i listan öppnas en dialogruta där du kan se alla uppgifter som finns angivna om din användare. Du kan komplettera och ändra här vid behov. Under fältförklaringarna nedan beskrivs respektive fält i dialogrutan.


Här visas den mejladress som användaren använder för att logga in i Visma Utlägg via vismaspcs.se.

Här kan anställningsnummer anges, men fältet är frivilligt att fylla i.

Har anges om den anställde tillhör en specifik avdelning.

Här väljer du vilken variant av Visma Utlägg som användaren ska ha tillgång till.
Om du uppgraderar till en större variant av Visma Utlägg så träder ändringen i kraft direkt. Om du nedgraderar till en mindre variant så börjar den nya licensen att gälla nästa faktureringsmånad (oftast månadens första dag).

Om Administratör är markerat har användaren administratörsrättigheter i Visma Utlägg. Vill du ändra en användares roll i Visma Utlägg för du det via Mina tjänster på vismaspcs.se. Läs mer i avsnittet Byt användarroll i hjälpen för Mina tjänster.

Om den här rutan är markerad får den här användaren rapportera utlägg åt en annan användare. Du anger också vilken användare du får rapportera åt.

Detta fält visas endast om du har markerat Använd personliga betalsätt under Inställningar - Utläggshantering på fliken Integrationer. Läs mer i avsnittet Integrationer.
När inställningen är gjord kan du välja vilket betalsätt som ska visas för respektive användare genom att klicka på Lägg till.