Visma Administration 2000
Visma AutoCollect
Detta är Visma AutoCollect
Visma AutoCollect är en tjänst som du kan använda för att skicka dina förfallna kundfakturor direkt från ditt ekonomiprogram till ett inkassoföretag för professionell kravhantering. Tjänsten är helt integrerad i ditt program från och med version 2015.1 och fungerar som en länk mellan programmet och inkassobolaget Visma Financial Solutions.
Med AutoCollect lämnar du över uppdraget att driva in förfallna fakturor och dröjsmålsräntor, så att du kan lägga tid och energi på andra arbetsuppgifter. Du väljer själv vilka fakturor som ska hanteras av tjänsten.
Med Visma AutoCollect kan du låta tjänsten sköta följande uppdrag: Betalningspåminnelse, Inkassokrav, Kronofogden och Bevakning.
När du skickar ett uppdrag till tjänsten innebär det att en påminnelse skickas automatiskt till din kund. Om kunden inte betalar, trots påminnelsen, skickas även ett inkassokrav ut automatiskt. Skulle fakturan förbli obetald efter både påminnelse och inkasso får du själv avgöra hur du vill gå vidare med ditt uppdrag.

När du har förfallna fakturor som uppfyller kraven för att betalningspåminnelse ska kunna skickas, får du en notifiering i programmets sidopanel. På så sätt får du hjälp med att hålla koll på vilka fakturor du kan skicka påminnelser för. Via notifieringen kan du ta dig direkt till programdelen Betalningar - AutoCollect där du väljer vilka fakturor du vill skicka till tjänsten AutoCollect. Inställningar för notifieringen i sidopanelen gör du under Arkiv - Inställningar - Visma AutoCollect. Som standard är notifieringen aktiverad. - Min sida/internettjänster -

I programdelen Betalningar - AutoCollect visas de fakturor du har möjlighet att skicka till tjänsten för kravhantering. Du väljer själv vilka fakturor du vill skicka och skapar därefter ett uppdrag till AutoCollect.
Senast arbetsdagen efter att du har skickat uppdraget till AutoCollect börjar kravhanteringen med att en påminnelse skrivs ut och skickas till din kund. På påminnelsen står det vad fordran avser, det totalbelopp kunden ska betala, räntebeloppet, påminnelseavgiften samt de betaluppgifter som gäller för Visma Financial Solutions. Att påminnelsen skickas från ett inkassobolag kan ge något större effekt på din kund än om du hade skickat påminnelsen själv.
Om kunden inte betalar fakturan, trots att de har fått en påminnelse, skickas ett inkassokrav ut. Ett inkassokrav är i princip detsamma som en påminnelse, men har en högre avgift och kan enbart hanteras av ett inkassoföretag. Syftet med inkassokravet är att ge kunden en varning innan uppdraget eventuellt drivs vidare till Kronofogden. Att kunden får ett inkassokrav innebär inte att de får en betalningsanmärkning vilket är en vanlig missuppfattning.
Du kan endast använda tjänsten Visma AutoCollect för fakturor som är skickade till kunder inom Sverige.
Läs mer i avsnitten Skicka uppdrag, kommando och Överlämna till Kronofogden, kommando.

När du har skickat ett uppdrag till AutoCollect bevakar tjänsten betalningen från din kund. När kunden har betalat till Visma Financial Solutions skickas pengarna vidare till ditt konto. Vilket konto som inbetalningen ska ske till anger du i programmets . I samband med att kunden betalar till Visma Financial Solutions registreras både betalningen och den inbetalda räntan automatiskt i ditt ekonomiprogram och uppdraget avslutas.
Läs mer i avsnittenHantera inbetalning från Visma AutoCollect och Registrera momsfaktura från Visma AutoCollect.
AutoCollect, fliken Skapa uppdrag
AutoCollect, fliken Pågående uppdrag
Kom i gång direkt
För att använda Visma AutoCollect behöver du följande:
- Ett giltigt serviceavtal för din version av programmet.
- En inloggning till Visma Spcs webbplatser. Dina inloggningsuppgifter ska anges under Arkiv - Inställningar - . Om du inte har en inloggning till Visma Spcs webbplatser kan du även registrera dig på sökvägen ovan. - Min sida/internettjänster
- Godkänna villkoren för tjänsten när du skickar ditt första uppdrag. För att godkänna tjänsten behöver du vara inloggad i programmet med det konto du har registrerat för företaget på vismaspcs.se.
- Kontrollera dina inställlningar för påminnelse- och räntehantering.
Vad kostar det?
Att skicka påminnelse och inkassokrav via tjänsten är kostnadsfritt för dig som har ett momsregistrerat företag. Som du ser i bilden nedan kostar det inget att ansluta sig till tjänsten och tillval, som till exempel skuldbevakning, är också kostnadsfritt. Skulle du välja att skicka ett ärende vidare till Kronofogden tillkommer en avgift som du får tillbaka om kunden betalar sin skuld.
Avgiften för att skicka påminnelse och inkassokrav betalas av mottagaren, det vill säga din kund. Kunden betalar 60 kr för en påminnelse och 180 kr för ett inkassokrav. När kunden betalar sin skuld behåller Visma Financial Solutions påminnelse- och inkassoavgiften efter det att kapitalet och eventuell dröjsmålsränta har förts över till ditt konto.
Visma Financial Solutions måste därefter fakturera momsen på påminnelseavgifterna till den som har beställt tjänsten. Som momsregistrerat företag betalar du momsen till Visma Financial Solutions och kvittar den sedan mot din utgående moms. Även om ditt företag inte är momsregistrerat kan du använda tjänsten, men du bör då observera att det tillkommer kostnader för momsen på påminnelseavgifterna.
Se filmer om Visma AutoCollect
Supportforum
Ta del av hur 42 000 andra Visma-kunder arbetar smartast med sitt företagande.