Visma Advisor
Aktivera samarbete i Visma eEkonomi från Visma Advisor
Via Visma Advisor kan du bjuda in dina kunder till ett samarbete i Visma eEkonomi. Detta innebär att ni delar ett och samma Visma eEkonomi, och ni behöver inte längre skicka data mellan er manuellt. Båda parter har tillgång till samma information direkt. Eftersom dina kunder kan ha olika upplägg i Visma idag, kan aktiveringsförfarandet skilja sig något. Välj därför det scenario som passar just din kund bäst.
Titta på filmen Bjud in till samarbete från Visma Advisor för att se hur det går till.
Följande varianter av tjänsten finns tillgängliga:
- Visma eEkonomi Start
- Visma eEkonomi Bokföring
- Visma eEkonomi Fakturering
- Visma eEkonomi Smart
- Visma eEkonomi Pro
Om din kund redan arbetar i Visma eEkonomi, rekommenderar vi att starta ett samarbete i samma variant. Du som redovisningsbyrå arbetar i Visma eEkonomi Pro.
Läs mer om varje variant i Visma Advisor under Kunder - Samarbeten för att ta reda på vilken av dessa som bäst matchar din kunds behov.
För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Visma Advisor.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på knappen Läs mer under Visma eEkonomi.
När kunden har ett aktivt avtal, visas detta längst upp till vänster. Klicka på ikonen för att se vilken Visma eEkonomi variant kunden arbetar i. Eftersom kunden redan använder och betalar för tjänsten står kunden automatiskt som fakturamottagare. Med detta valet, skickar du en inbjudan till samarbete i kundens nuvarande version och avtal. Det innebär också att inga avgifter tillkommer förrän avtalet förnyas.
- Välj ett uppdrag
- Välj Aktivera.
Nu har du aktiverat samarbetet och ett mejl har gått ut till kunden. Kunden ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.
Byta variant
Om du avser att byta kundens variant, tänk då på att om du nedgraderar, kan din kund förlora bokföringsdata och deras företag kommer att behöva göra en omstart. Läs mer i hjälpen för Visma eEkonomi i avsnittet . Om du ändå vill genomföra en nedgradering, kontakta då vår support så att de kan hjälpa dig. Om du istället vill uppgradera till en större variant, välj då den nya varianten och bytet sker då automatiskt.
I Visma eEkonomi kan din kund bjuda in dig som byrå till samarbete. Detta görs i Visma eEkonomi under menyvalet Appar och tillval. Följ instruktionerna nedan om du får en inbjudan till samarbete från din kund.
- Acceptera inbjudan via aktiveringslänken i det mejl som skickas till dig, som ger dig tillgång till din kunds företag i Visma eEkonomi. Mejlet skickas till dig när din kund bjudit in dig till ett samarbete.
- Välj Verfiera för att bekräfta att organisationsnummer och e-postadress stämmer.
Nu får din kund en bekräftelse att du har accepterat inbjudan.
- Du kan nu logga in på vismaspcs.se och Mina tjänster.
- Välj din kunds företag i menyn längst upp till höger.
- Godkänn licensvillkoren.
- Gå till Visma Advisor och logga in.
- Lägg till kunden om det är en ny kund, genom att följa guiden som öppnas när du väljer Ny kund under menyvalet Kunder. Läs mer i Lägg till en ny kund.
- Gå till menyvalet Underhåll - Kund och fliken Samarbeten. Välj kunden i listan och koppla tjänsten till ett uppdrag genom att klicka på kundens namn.
När du nu klickar på kunden, kommer en ikon att vara tillagd i Kundöversikten under Starta tjänster. Samarbetet visas också under fliken Samarbeten.
- Klicka på ikonen för Visma eEkonomi för att starta tjänsten.
För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Visma Advisor.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på knappen Läs mer under Visma eEkonomi.
- Välj önskad variant och välj Aktivera.
Fönstret Aktivera tjänst öppnas.
- Välj uppdrag i listan Uppdrag.
- Under Fakturamottagare väljer du vem som ska betala för tjänsten.
- Under Avtalsperiod väljer du om avtalsperioden ska vara 3 eller 12 månader.
- Välj Nästa för att aktivera.
Nu har du aktiverat både samarbetet och tjänsten för din kund och ett mejl har skickats till kunden. Kunden ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.
För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Visma Advisor.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
- Välj fliken Samarbeten.
- Visma eEkonomi
- Välj önskad variant och välj Aktivera.
Fönstret Aktivera tjänst öppnas.
- Välj uppdrag i listan Uppdrag.
- Under Fakturamottagare väljer du vem som ska betala för tjänsten.
- Under Avtalsperiod väljer du om avtalsperioden ska vara 3 eller 12 månader.
- Säkerställ att uppgifterna under Obligatoriska kontaktuppgifter för är korrekta. Denna användare kommer bli administratör på vismaspcs.se.
- Välj Nästa för att aktivera.
Nu har du aktiverat både samarbetet och tjänsten för din kund. Dessutom har kundens administratör på vismaspcs.se skapats. Administratören får ett mejl med information om att du som byrå har aktiverat tjänsten för kunden och kunden ombeds även logga in på Mina tjänster på vismaspcs.se för att godkänna villkoren för tjänsten. Så fort detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.