Visma eEkonomi Smart
Vanliga problem och lösningar - försäljning
Här hittar du tips på hur du gör för att lösa eventuella frågor om din försäljning.
![Closed](../../Skins/Default/Stylesheets/Images/transparent.gif)
Om en faktura har bokförts mot fel konto beror det på artikelkonteringen på artiklarna som finns på fakturan. För att rätta det här, behöver du ångra fakturan genom att välja Åtgärder - Ångra faktura. Efter du ångrat fakturan går du in på artikeln och ser över artikelkonteringen som är vald. Antingen behöver du ändra till en korrekt artikelkontering, eller ändra inställningarna för den valda artikelkonteringen. Det gör du genom att gå in under Inställningar - Artikelkontering och Redigera artikelkonteringen.
Skapa sedan en ny faktura så kommer den bokföras enligt din artikelkontering.
Om du redan har skickat ut fakturan till kunden rekommenderar vi att du även skickar den kreditfaktura som skapades när du ångrade kundfakturan till kunden, för att undvika eventuella missförstånd. Skicka sedan ut den nya kundfakturan till kunden.
![Closed](../../Skins/Default/Stylesheets/Images/transparent.gif)
I det här fallet måste du ångra fakturan och skapa en ny. När du ångrar fakturan skapas en kreditfaktura i programmet. Kreditfakturan kvittas sedan automatiskt mot originalfakturan.
För att ångra fakturan klickar du på fakturan du vill göra ändringar i och väljer Åtgärder - Ångra faktura. Läs mer i Ångra en kundfaktura.
Om du redan har skickat ut fakturan till kunden rekommenderar vi att du även skickar den kreditfaktura som skapades när du ångrade kundfakturan till kunden, för att undvika eventuella missförstånd.
![Closed](../../Skins/Default/Stylesheets/Images/transparent.gif)
Du kan inte göra ändringar på en betald kundfaktura. Istället behöver du skapa en kreditfaktura med samma datum, artikel och belopp som originalfakturan. När du har återbetalat kunden från din bank matchar du bankhändelsen med kreditfakturan. Du kan sedan skapa en ny kundfaktura med korrekt datum/artikel/belopp.
Följ stegen nedan för att ändra en faktura som redan har betalats.
- Välj fakturan som du vill göra ändringar på i fakturalistan.
- Välj Åtgärder - Kreditera.
- Säkerställ att uppgifterna stämmer med originalfakturan och bokför.
När du har sparat kreditfakturan loggar du in på din internetbank och återbetalar kunden.
- Gå till Kassa- och bankhändelser - Ny bankhändelse.
- Lägg till återbetalningsbeloppet som Pengar ut.
- Välj Matcha.
- Välj att bokföringshändelsen gäller Betalning av krediterad kundfaktura.
- Välj kreditfakturan i menyn.
- Välj Bokför.
Du kan nu skapa en ny kundfaktura med korrekt datum/artikel/belopp.
![Closed](../../Skins/Default/Stylesheets/Images/transparent.gif)
Om en kund har returnerat en artikel måste du skapa en kreditfaktura som innehåller artikeln som kunder har returnerat. När du har återbetalat kunden från din bank matchar du bankhändelsen med kreditfakturan.
Följ stegen nedan för att ändra en faktura som redan har betalats.
- Välj fakturan som du vill göra ändringar på i fakturalistan.
- Välj Åtgärder - Kreditera.
- Säkerställ att uppgifterna stämmer med originalfakturan och bokför.
När du har sparat kreditfakturan loggar du in på din internetbank och återbetalar kunden.
- Gå till Kassa- och bankhändelser - Ny bankhändelse.
- Lägg till återbetalningsbeloppet som Pengar ut.
- Välj Matcha.
- Välj att bokföringshändelsen gäller Betalning av krediterad kundfaktura.
- Välj kreditfakturan i menyn.
- Välj Bokför.
![Closed](../../Skins/Default/Stylesheets/Images/transparent.gif)
Om du har matchat en faktura med ett felaktigt belopp så att den antingen har betalats helt eller delvis måste du först ångra matchningen och sedan matcha fakturan med rätt belopp.
För att ångra matchningen av bankhändelsen går du till Kassa- och bankhändelser och väljer Ångra matchning på den matchning du vill ta bort. Läs mer i Ångra matchad bankhändelse.
![Closed](../../Skins/Default/Stylesheets/Images/transparent.gif)
Om du har kvittat fel kundfaktura eller kvittat en kundfaktura av misstag, kan du ångra kvittningen.
- Välj fakturan du vill ångra kvittningen för i listan med kundfakturor.
- Välj Åtgärder - Ångra kvittning.
![Closed](../../Skins/Default/Stylesheets/Images/transparent.gif)
För att redigera de betalningsvillkor du använder för en specifik kund går du till Försäljning - Kunder. Under Betalning kan du välja vilken valuta kunden ska faktureras i, om du vill ha betalningen kontant eller som kort- eller Swish-betalning samt vilket konto fakturan ska betalas in på.
![Closed](../../Skins/Default/Stylesheets/Images/transparent.gif)
Det är tyvärr inte möjligt att skapa en nollfaktura i Visma eEkonomi.
![Closed](../../Skins/Default/Stylesheets/Images/transparent.gif)
Absolut, detta gör du enkelt med vår tjänst Visma Betalt Direkt. Läs mer om Visma Betalt Direkt.
Läs mer om vanliga problem och lösningar för andra områden i Visma eEkonomi Smart i avsnittet Hjälp, det har blivit fel!.
Relaterade avsnitt
![]() |
Skapa artikel |
![]() |
Lägg till kund |