Visma Fakturering
Nyheter i Visma Fakturering
Version 2023.0
Mars 2023
Den senaste versionen installerar du enklast via meddelandet som visas vid programstart när det finns en ny version tillgänglig. Du kan också installera den genom att klicka på versionsnumret i rubriken ovan eller via Hjälp - Uppdatera programversion i programmet.
Läs mer om hur du installerar ditt program i avsnittet Installationsanvisning Visma Fakturering.
Kundönskemål
Version 2023.0 är full av önskemål från er kunder - lite smått och gott som vi
hoppas kan vara till nytta!
Summa summarum
Vi har fått in önskemål om att enkelt kunna se summeringar av
Vilken hemsida har din kund?
I kundregistret har vi nu lagt till ett fält där du kan skriva in adressen till din kunds hemsida. Smidigt att spara den tillsammans med övriga uppgifter om kunden. Fältet heter Hemsida och ligger på fliken Grunduppgifter.
Faxnummer - ett minne blott
I och med att användandet av fax mer eller mindre har upphört har vi i den här versionen ändrat benämningen på fältet Fax till Telefon 3 (leverantörsregistret och företagsinställningarna)
Extra referens & Kontraktsnummer
som valbara kolumner
Det har tillkommit nya valbara kolumner i programmet. Du anpassar enkelt kolumnerna i programmets listlägen efter dina egna behov genom att högerklicka i listläget och välja Kolumninställningar.
- I listläget för Kundfakturor finns nu Extra referens och Kontraktsnummer som valbara kolumner.
Nya valbara kolumner för försäljningsprislistor
Under Försäljning - Försäljningsprislistor, fliken Artiklar kan du nu högerklicka i tabellen och välja Kolumninställningar om du vill justera vilka kolumner du vill visa i tabellen. De nya kolumnerna du kan lägga till är:
- Inaktiv
- Utgående
Förbättringar
Välj själv hur dina listlägen ska se ut
I många av programmets listlägen kan du välja vilka kolumner som ska visas och i vilken ordning. Utnyttja gärna den här funktionen för att anpassa dina arbetsbilder så som du vill ha dem. Högerklicka i en tabell, välj Kolumninställningar och bestäm vilka kolumner du vill se. De kolumninställningar du gör sparas per företag.
Funktionen för att göra kolumninställningar har funnits länge, nytt i den här versionen är att det har tillkommit en sökrad överst i kolumnerna Tillgängliga kolumner och Valda kolumner. Det som matchar det du skriver in blir markerat i fetstil. Sedan kan du använda pilarna för att flytta kolumnerna mellan Tillgängliga kolumner och Valda kolumner. Läs mer om funktionen i avsnittet Kolumninställningar.


Kundönskemål
I den här versionen av Visma Fakturering har vi tagit med flera härliga önskemål som kommit från våra användare. Hoppas ni blir lika nöjda som vi är!
Enklare att söka efter poster
Nu har vi förbättrat hanteringen för när du ska söka efter en post via något av programmets sökfält, till exempel när du ska välja leverantör på en leverantörsfaktura.
När du står i fältet Levnamn och börjar skriva leverantörens namn fälls en lista ut. Det du skrev in visas i ett nytt sökfält och de sökträffar som motsvarar sökordet visas i tabellen. För att kunna söka på leverantörens namn måste Namn vara valt i fältet till höger om sökfältet. Vill du till exempel söka på leverantörsnummer istället ändrar du till Leverantörsnr. Du kan ändra ditt sökord i det nya sökfältet för att förfina söket utan att din ursprungliga text ändras. I det nya sökfältet kan du även använda olika sökvillkor för att söka eller filtrera på olika poster. Vill du t ex söka efter en leverantör med leverantörsnummer mellan 110 och 115, skriver du in 110..115. Vill du söka fram alla leverantörer som slutar på "bolaget" skriver du in *bolaget. Du kan läsa mer om hur man använder sökvillkor i avsnitten Sökvillkor och Sökvillkor i olika typer av fält.
För att det automatiskt ska fällas ut en lista när du skriver i fält med listknappar ska du se till att valet Visa lista automatiskt vid sökfält är markerat. Det gör du under Arkiv - Inställningar - Programinställningar.
Läs mer i avsnittet Söka i fält med listknapp. I avsnittet Söka poster hittar du mer tips på hur du kan söka i programmet.
Förtydligande av vad du söker på
När en lista visas, t ex listan över leverantörer, finns normalt insättningspunkten i rutan Sök. Sökrutan kan du använda för att göra en direktsökning i listläget. Sökningen sker i den ordning som är vald i listan Urval/sortering. Detta har vi nu förtydligat genom att visa vilken ordning som är vald direkt efter själva sökfältet.
Bifoga flera bilagor
Nu har vi gjort det möjligt att bifoga mer än en bilaga när du skickar digitala fakturor. Bilagorna skickas med när du väljer något av utskriftsvalen E-faktura, Brev eller E-post. Du kan välja att bifoga hur många bilagor du vill, bara fakturan inklusive bilagorna inte överstiger 10 MB.
Nya valbara kolumner i Inläsning underlag
I programdelen Inläsning underlag kan du nu lägga till kolumnerna PlusGiro i underlag, Bankgiro i underlag, GLN i underlag, OCR/Refnr i underlag och Avstämt mot original.
Du lägger till kolumner genom att högerklicka i tabellen och välja Kolumninställningar.

Ny funktionalitet
Nu kan du hämta underlag på nytt
I programdelen Inläsning underlag har det tillkommit ett kommando som heter Hämta markerade underlag på nytt.
När du väljer det här kommandot kommer tidigare uppgifter för det markerade underlaget att raderas och underlaget kommer att matchas med uppdaterade uppgifter i programmet. Det kan till exempel användas om du har lagt till en leverantör som du vill ska användas på flera underlag eller om du har lagt till ett organisationsnummer på leverantören.
Läs mer i avsnittet Hämta markerade underlag på nytt, kommando.
Sälj fakturor som innehåller rot/rut eller grön teknik
En nyhet i den här versionen är att du nu även kan sälja fakturor som innehåller rot/rut eller grön teknik.
Att sälja en faktura innebär att du säljer din kundfaktura till Visma Finance AB och pengarna betalas ut till ditt konto nästa bankdag. Du får alltid se den aktuella kostnaden för att sälja en faktura och kan därefter välja vilken eller vilka fakturor du vill sälja. Avgiften är vanligtvis 2-3% av fakturans totalbelopp och baseras på fakturabelopp och förfallodag.
Om du vill sälja en faktura gör du det enklast via programdelen Fakturahantering, men du kan också göra det direkt från fakturan. Tjänsten heter Visma Betalt Direkt och är gratis att aktivera och har inga fasta kostnader.
Läs mer i avsnitten Visma Betalt Direkt, företagsinställningar och Sälj fakturor, kommando.
Uppgraderad databashanterare
I version 2022.2 har vi uppgraderat till SQL Server 2019 Express. I och med detta kan installationen ta lite längre tid än normalt och det krävs att datorn startas om. Har du ett äldre operativsystem (t ex Windows 7) som inte är kompatibelt med denna SQL-version, kommer programmet ändå fortsätta fungera. Då används istället SQL Server 2014 Express.
Förbättringar
Fält för Peppol ID finns nu i
Ett Peppol ID är en slags identifiering av den som tar emot e-fakturor via Peppol. För att ha ett Peppol ID måste du vara mottagare av e-dokument, det vill säga fältet Ta emot e-faktura måste vara markerat.
I den här versionen har fältet Peppol ID tillkommit för att du enkelt ska kunna se ditt företags Peppol ID. Du hittar fältet under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster - Digitala fakturor och dokument. För att Peppol ID:t ska visas klickar du på knappen Hämta ID.
Fält för abonnemangsnummer för dig som skickar e-fakturor
Om du skickar e-fakturor kan du numera ange ett abonnemangsnummer på e-fakturan om mottagaren kräver eller vill ha detta. När du skapar din faktura anger du i så fall abonnemangsnumret i det nya fältet Extra referens.
För över inpriser till Visma Tid Smart/Pro
Från och med den här versionen är det möjligt att föra över dina
Innan du aktiverar den här funktionen bör du kontrollera att du har uppdaterade och korrekta
Observera att det endast är de artiklar som ingår när du skickar till Visma Tid Smart/Pro som kommer att uppdateras med
Kundönskemål
Enklare att hitta till skrivarinställningarna
I dialogen som visas när du väljer Skicka fakturor under Försäljning - Fakturahantering kan du nu enkelt nå dina skrivarinställningar via knappen Inställningar. Samma möjlighet har du om du klickar på pilen till höger om ikonen Mallinställningar i den översta knappraden.
Välj om du vill bifoga pdf-fil av fakturan när du skickar e-faktura
Nu kan du själv styra om du vill att det ska skickas med en pdf-fil av fakturan eller inte när du skickar e-fakturor till dina kunder. Du hittar inställningen Bifoga faktura som pdf vid e-faktura genom att klicka på knappen Fler inställningar under Arkiv - Inställningar - Digitala fakturor och dokument. Fältet är markerat som standard. - Mina tjänster -

Förbättringar
Nytt sätt att massuppdatera
Funktionen för att massuppdatera uppgifter i programmet är helt omgjord. Nu kan du på ett mycket enklare sätt välja vilka fält du vill uppdatera och vad de ska uppdateras till. Du ser också tydligt vilka poster som påverkas av massuppdateringen.
Enklare att göra urval på utskrifter
Nu är det enklare att göra urval i programmets utskrifter. Alla fält du kan göra urval på visas i en nedfällbar lista, där de ligger i bokstavsordning. Du väljer endast de fält du vill göra urval på och på så sätt blir det tydligare vad som kommer med på utskriften.
Kundönskemål
Genväg till
Nu har vi gjort det mycket smidigare för dig att öppna , finns nu ikonen Inställningar. När du klickar på den kommer du direkt till för den programdel du arbetar i.
. I menyraden, till vänster om ikonen förCtrl+P är tillbaka!
Sedan vi bytte kortkommando från Ctrl+P till Ctrl+I för att skicka en faktura, har vi fått många synpunkter på att det inte var så lyckat. Ändringen påverkade ett invant beteende vilket nu resulterar i att vi backar detta och går tillbaka till Ctrl+P för att skicka dokument.
Har du vant dig vid det nya kommandot Ctrl+I så kan vi lugna dig - det fungerar fortfarande det också!
Förhandsgranska fakturor markerade som ej klara
Nu är det återigen möjligt att förhandsgranska fakturor som är markerade för Ej klar. Detta gör du inne på fakturan genom att klicka på knappen Skicka och därefter Förhandsgranska.
Nya valbara kolumner
Ett önskemål som ofta återkommer är att våra användare gärna vill kunna anpassa vilka kolumner man vill ha i programmets olika listlägen. Särskilt efterfrågat har detta varit i kundregistret, artikelregistret och i listläget för faktura.
Därför har vi nu utökat antalet kolumner som går att välja in på dessa ställen. Du lägger till kolumner genom att högerklicka i tabellen och välja Kolumninställningar.
Sökbara kolumner
I listläget för Kundfakturor är kolumnerna Leveranssätt, Leveransvillkor och Betalningsvillkor numera sökbara.
Enklare att hitta betalfilen
I dialogrutan som visas när du har skapat en betalfil finns numera knappen Öppna mapp. Denna kan du använda för att öppna Utforskaren och enkelt se sökvägen till betalfilen.

Förenkla för dig och dina kunder med rekommenderade utskriftsval
Fler och fler väljer att ta emot e-fakturor för att arbeta effektivare och spara tid. I programmet har vi nu gjort det enklare för dig att se vilka av dina kunder som vill ta emot e-fakturor.
I programdelen Försäljning - Fakturahantering har kolumnen Rekommenderat tillkommit. Här visas på vilket sätt din kund vill ta emot sin faktura och du kan enkelt ändra utskriftsval direkt på raden i kolumnen Utskriftsval. Vill du byta utskriftsval för alla fakturor i listan, som har ett rekommenderat val, väljer du kommandot Använd rek. utskriftsval. Via kommandot får du också möjlighet att uppdatera kundregistret med de rekommenderade utskriftsvalen - ett enkelt sätt för att se till att dina kunder i fortsättningen får sina fakturor levererade på det sätt de önskar.
Vill du uppdatera kolumnen Rekommenderat kan du använda kommandot Kontrollera rek. utskriftsval.
Införda kundönskemål
Till den här versionen har vi haft möjlighet att införa några av de önskemål som finns i vårt forum:
Enklare att registrera leverantörsfakturor med OCR-nummer
När du markerar det nya fältet Kopiera fakturanummer till OCR/Refnr på leverantören, kommer leverantörens fakturanummer automatiskt att kopieras till fältet OCR/Refnr när du registrerar din leverantörsfaktura. Ett önskemål som kommer att underlätta fakturaregistreringen för många.
Vill du att det här valet alltid ska vara markerat när du skapar nya leverantörer via Inköp - Leverantörer så markerar du Kopiera fakturanummer till OCR/Refnr under Inköp i .
Kopiera och exportera tabellinnehåll i programdelen Utbetalningar
När du står i listläget för Betalningar - Utbetalningar kan du nu högerklicka och välja Kopiera/exportera tabellinnehåll som på många andra ställen i programmet. På så sätt kan du kopiera innehållet och exportera det till Excel. En efterfrågad funktion som nu är införd.
Möjligt att göra urval i programdelen Utbetalningar
För att underlätta hanteringen kring utbetalningar har vi lagt till en urvalsrad i listläget under Betalningar - Utbetalningar. Genom urvalsraden kan du enkelt söka i de olika kolumnerna.
Sortera utbetalningar på Belopp kr
För att underlätta vid till exempel avstämningar kan du numera sortera dina utbetalningar efter Belopp i kr. Detta gäller i listläget under Betalningar - Utbetalningar och Betalningar - Utbetalningsarkivet.
Min sida/internettjänster byter namn till Mina tjänster
Under Arkiv - Inställningar - har Min sida/internettjänster bytt namn till Mina tjänster. Under Mina tjänster hittar du precis som tidigare dina inloggningsuppgifter till vismaspcs.se och du ser också vilka av Vismas tjänster du har tillgång till.
Nytt utseende för artikelkonteringarna i
Under Arkiv - Inställningar - kan nu artikelkonteringarna visas i ett - Artiklar/lager - Artikelkonteringarlistläge och ett kortläge. I kortläget ser du tydligt alla inställningar du kan göra för en artikelkontering. Du når kortläget genom att dubbelklicka på en rad eller genom att markera raden och klicka på ikonen för kortläget uppe till höger ovanför tabellen. I kortläget gör du inställningar för hur artiklar ska hanteras vid försäljning.
Rättade buggar
-
Återrapporteringsfilen innehåller inga utbetalningar till detta företag vid inläsning av CAMT-fil
-
Återrapporteringsfil (CAMT.054) från Nordea behöver annan filändelse för att kunna läsas in
-
Stopp vid inläsning av CAMT.054-fil från Handelsbanken till ett dotterföretag
-
Felmeddelande visas i vissa fall när du läser in en återrapporteringsfil (CAMT) från SEB
-
Rapporter från rapportgeneratorn som skrivs ut till Excel tar med tomma rader

Vårt forum är värdefullt!
Vi har förmånen att ha ett aktivt forum för Administrations-serien! Därför känns det väldigt roligt att vi till den här versionen har kunnat fokusera på att införa önskemål som kommer från just våra forumanvändare. Vill du också vara med och påverka eller bara dela med dig eller få goda råd från andra användare - kika då in i vårt forum för Visma
Förbättrad återrapportering för leverantörsbetalningar
Från och med den här versionen fungerar det att läsa in återrapporteringsfiler i formatet CAMT.054. Det innebär att om du har skickat en betalfil i formatet XML/ISO20022 (pain 001.001.03) för betalning av leverantörsfakturor till banken, så kan du nu läsa tillbaka betalfilen (CAMT.054) till ditt program.
Den här förändringen påverkar dig som har någon av bankerna Danske Bank, Handelsbanken, SEB eller Swedbank, men även om du använder Nordeas filbetalningstjänst Corporate Access.
Förhandsgranska till pdf
I förra versionen av programmet togs knappen Provutskrift bort i utskriftsdialogerna för faktura. Vi har förstått att den här funktionen har varit saknad, så nu återinför vi möjligheten att skriva ut ett dokument utan att det påverkar dokumentets status. Detta gör du numera genom knappen Förhandsgranskning till pdf, som du hittar i samband med att du förhandsgranskar ett dokument. Via Förhandsgranskning till pdf kan du antingen skapa en pdf och/eller skriva ut pdf:en, utan att dokumentet får en markering i Skickad.
Knappen Förhandsgranskning till pdf hittar du även när du skriver ut rapporter till bildskärm.
Fakturatypskod för e-posttexter
I den här versionen har vi lagt till ett villkor för dokumenttyper för dig som önskar använda det när du skickar fakturor via utskriftsvalet Lokal e-post till dina kunder. Villkoret #FKTTYP# gör att programmet automatiskt skriver ut vilken typ av dokument det gäller och kan användas i mejlets ämnesrad eller meddelandetext. De dokumenttyper som skrivs ut är faktura (som faktura räknas debetfaktura, räntefaktura, avtalsfaktura, samlingsfaktura och ingående faktura), kontantnota och kreditfaktura. Villkoret går endast att använda i mejl som innehåller fakturor.
Läs mer om att använda villkor i meddelandetext och i ämnesrad när du skickar fakturor via e-post till dina kunder.
Mejla faktura utan att kunden finns i kundregistret
Nu är det återigen möjligt att mejla fakturan till en kund, utan att först lägga upp kunden i ditt kundregister.
Förbättringar för dig som använder Microsoft Outlook som mejl-klient
Programmets hantering av den lokala e-postklienten Outlook har förbättrats och gjorts mer stabil. Vi stödjer nu även click-to-run versioner av Outlook.
Urval för skattereduktion
För att underlätta uppföljningen av fakturor som innehåller skattereduktion har vi lagt till en urvalsrad i programdelen Betalningar - Skattereduktion, fliken Översikt fakturor. Genom urvalsraden kan du enkelt söka i de olika kolumnerna.
Rättningar av kända fel
Följande fel som vi har presenterat på Visma Spcs forum är rättade:

Fakturahantering - ny programdel
I den här versionen har vi tagit fram en ny programdel där du på ett enkelt sätt kan hantera de fakturor du ska skicka till dina kunder. Den är framtagen för att kunna hantera en större mängd fakturor, få en bättre överblick och minska risken för fel. Den underlättar också för det ökade antalet användare som skickar digitala fakturor. Du kan enkelt justera på vilket sätt du ska skicka fakturan till kunden och du ser direkt i arbetsbilden hur fakturan kommer att se ut. Vill du öppna fakturan i sin helhet gör du det via kommandot Förhandsgranska. Själva fakturorna skapar du i programdelen Kundfakturor precis som tidigare.
Den nya programdelen heter Fakturahantering och ligger under Försäljning. Här visas alla de fakturor som ännu inte är skickade till kund. Du kan sortera och göra urval, söka efter en viss typ av fakturor och markera de fakturor du vill skicka. När du är klar använder du kommandot Skicka fakturor för att skicka iväg dina fakturor. Nytt kortkommando för att skicka fakturor är Ctrl+I. Ctrl+P används numera för att skriva ut rapporter.
Läs mer i avsnittet Fakturahantering, listläge.
Nya kommandon under Fakturahantering
Skicka fakturor
Detta kommandot använder du för att skicka de fakturor du har markerat i programdelen Fakturahantering. Du får en sammanställning över vilka fakturor som kommer att skickas och på vilket sätt. Läs mer i avsnittet Skicka fakturor, kommando.
Visa bilaga
Kommandot Visa bilaga är till för om du vill öppna och titta på den bilaga som följer med fakturan. Läs mer i avsnittet Visa bilaga, kommando.
Förhandsgranska
Även om fakturan visas direkt i arbetsbilden under Fakturahantering så kan du välja kommandot Förhandsgranska för att se fakturan i sin helhet. Läs mer i avsnittet Förhandsgranska, kommando.
Ny knapp för att skriva ut/skicka dokument
När du arbetar med fakturor så används numera knappen Skicka för att skriva ut/skicka dina dokument. Du kan antingen välja att skicka aktuellt dokument eller skicka flera dokument - precis som tidigare. Skillnaden är att när du ska skicka flera fakturor och väljer Skicka - Fakturor så kommer du till programdelen Fakturahantering, istället för som tidigare till en dialogruta för intervallutskrift.
När du klickar på själva ikonen för Skicka är det alltid det aktuella dokumentet som skickas, det som tidigare kallades för direktutskrift.
Sälj fakturor direkt från ditt program
Från och med den här versionen har du möjlighet att sälja dina fakturor direkt från programmet. Du gör det enklast via den nya programdelen Fakturahantering, men kan också göra det direkt från fakturan. Tjänsten heter Visma Betalt Direkt och är gratis att aktivera och har inga fasta kostnader.
Att sälja en faktura innebär att du säljer din kundfaktura till Visma Finance AB och pengarna betalas ut till ditt konto nästa bankdag. Du får alltid se den aktuella kostnaden för att sälja en faktura och kan därefter välja vilken eller vilka fakturor du vill sälja. Avgiften är vanligtvis 2-3% av fakturans totalbelopp och baseras på fakturabelopp och förfallodag.
När du har sålt din faktura hjälper Visma Finance AB dig med själva fakturahanteringen - de skickar den sålda fakturan till kunden och sköter påminnelsehanteringen om din kund inte skulle betala i tid. Smidigt, effektivt och ett sätt att vara säker på att man får betalt!
Du kommer igång genom att välja Arkiv - Visma Betalt Direkt. Läs mer i avsnitten - Mina tjänster - Visma Betalt Direkt, företagsinställningar och Sälj fakturor, kommando.
Nytt kommando - Sälj fakturor
När du har bestämt dig för att sälja en faktura använder du kommandot Sälj fakturor för att skicka en offertförfrågan till Visma Finance AB. Du får reda på vad avgiften blir för respektive faktura och avgör därefter vilken eller vilka fakturor du vill sälja. Läs mer i avsnittet Sälj fakturor, kommando.
Ange dokumentmall på dina kunder
I den här versionen har vi även gjort det möjligt att välja specifika dokumentmallar på kundnivå. Har du kunder som till exempel har krav på att vissa uppgifter ska finnas med på fakturan från dig, så kan du nu enkelt tillgodose detta genom att ange en viss mall för dessa kunder. Du kan välja mall för faktura, kreditfaktura, räntefaktura, kontantnota och extra fakturadokument. Inställningen gör du under Försäljning - Kunder, fliken Utskriftsval.
Övningsbolagen
I samband med uppdatering av ditt program följer det med en uppdaterad version av Övningsbolaget. Du kan även under året hämta nya övningsbolag på vismaspcs.se under rubriken Support.
Rättningar av kända fel
Följande fel som vi har presenterat på Visma Spcs forum är rättat:
-
Felmeddelande hos Swedbank vid betalfiler i formatet XML/ISO20022
-
Alla betalningar genomförs inte i SEB:s internetbank om du har OCR-betalningar till samma leverantör
-
I vissa undantagsfall blir dokument inte markerade som Utskriven
-
Fakturor blir inte markerade som utskrivna vid fakturamall som innehåller 3 fakturor per sida

Förbättringsförslag från våra forumanvändare
Utökad information i sidopanelen
När du arbetar med ett dokument under
Periodisera leverantörsfaktura
Det är nu möjligt att periodisera leverantörsfakturor på kommande år.
Enklare att välja företag
Om du har flera företag upplagda i ditt program kan du nu enkelt söka efter det företag du vill öppna i dialogen Val av företag. Du söker efter antingen namnet eller mappen på den översta raden tabellen.
Stöd för nytt betalformat
Nu finns det stöd för att skicka betalningar i formatet XML/ISO20022 (pain.001.001.03) även för dig som har Danske Bank, Handelsbanken, SEB eller Swedbank. Har du Nordea som bank så har det funnits stöd för detta format sedan tidigare. XML/ISO20022 (pain.001.001.03) är ett framtidssäkert format
Genväg till krediterad faktura
I fältet Krediteras av på fakturan och fältet Krediterar på kreditfakturan kan du nu klicka på förstoringsglaset och på så sätt öppna den aktuella fakturan. Ett smidigt sätt att se kopplingen mellan en vanlig faktura och en kreditfaktura.
Rättningar av kända fel
Följande fel som vi har presenterat på Visma Spcs forum är rättat:
-
Skuld på leverantören kan bli fel om totalbeloppet ändras på en leverantörsfaktura
-
Får felaktigt upp varning om VAT och momsregnr vid inläsning av scannad faktura
-
Inget datum i Slutbetald om man ändrat fakturatyp till Kontantnota
-
Notifiering för ej levererad faktura visas trots att fakturan är omskickad

Förbättring i programdelen Inläsning underlag
Vi har nu gjort det möjligt att ändra storleken på de olika delarna i arbetsbilden för Inläsning underlag. Genom att dra i handtagen på de lodräta och vågräta linjerna kan du anpassa vyn så som du vill ha den. Du kan till exempel använda det lodräta handtaget för att visa ditt underlag lite större eller det vågräta handtaget för att justera storleken på tabellerna. Justeringarna du gör i arbetsbilden sparas per företag. Den här funktionen kommer att införas på fler ställen i programmet i kommande versioner.
Husarbete blir Skattereduktion
Programdelen som tidigare hette Husarbete har nu bytt namn till Skattereduktion. Detta är gjort med anledning av att programdelen nu hanterar både husarbete och grön teknik.
Stöd för grön teknik och rutarbete med schablonavdrag
Grön teknik
I den här versionen finns det nu stöd för grön teknik när du skapar en faktura i programmet. Arbetar du med att installera grön teknik till privatpersoner ska du ange detta under Arkiv - Inställningar - genom att markera - FörsäljningFakturerar husarbete/grön teknik.
När du markerar rutan tillkommer fältet Innehåller grön teknik på fakturan för att du ska kunna hantera dokument som innehåller skattereduktion. Under Betalningar visas också menyvalet Skattereduktion. Där kan du sköta allt som har med skattereduktion att göra. Själva ansökan om skattereduktion för grön teknik görs manuellt på Skatteverkets hemsida. För att underlätta ansökan kan du använda utskriften Underlag - Ansökan om skattereduktion, utskrift.
Läs mer om hur du fakturerar grön teknik i avsnitten Gör inställningar för att fakturera husarbete/grön teknik och Skapa kundfakturor som innehåller husarbete/grön teknik.
Schablonavdrag
I den här versionen finns det även stöd för de rutavdrag där arbetskostnaden beräknas enligt schablon. På fakturan väljer du någon av typerna Transport till försäljning - Schablon 50% eller Tvätt till tvättinrättning - Schablon 50% i kolumnen Typ av skattereduktion. När du har anget det totala antalet timmar görs schablonavdraget automatiskt och den aktuella skattereduktionen visas i fältet Skattereduktion i nedre delen av arbetsbilden.
Skulle procentsatserna för schablonavdragen förändras kan du justera dem under Arkiv - Inställningar - . - Försäljning
Uppdaterade mallar för husarbete och grön teknik
Mallar som tidigare hanterade husarbete har justerats och hanterar nu även grön teknik.
De mallar som är justerade är följande:
-
Faktura Silver - standard med skattereduktion (nytt mallnamn)
-
Faktura Silver - logotyp med skattereduktion (nytt mallnamn)
-
Betalningspåminnelse Silver - standard
-
Betalningspåminnelse Silver - logotyp
Registervård
Från och med den här versionen är det endast användare som har behörigheten Systemoperatör som kan göra registervård i programmet.
Är ni flera användare som loggar in i företaget, och behörighetskontrollen är aktiverad, är det endast användare med behörigheten Systemoperatör som kan göra registervård. Har företaget inte behörighetskontrollen aktiverad, oavsett om ni är flera användare eller bara en, så har alla användare behörigheten Systemoperatör och kan därmed utföra registervård.
Nya kontoplaner
Programmet är uppdaterat med nya kontoplaner för BAS 2021.
Rättningar av kända fel
Följande fel som vi har presenterat på Visma Spcs forum är rättat:

Ny programdel - Inläsning underlag
För dig som tar emot e-fakturor och/eller arbetar med appen Visma Scanner, för att få in underlag till ditt program, har vi nu tagit fram en ny programdel - Inläsning underlag. Du hittar den nya programdelen under Inköp.
I Inläsning underlag kan du läsa in både e-fakturor och underlag från Visma Scanner, för att sedan skapa leverantörsfakturor. De underlag som går att läsa in visas i en lista och du väljer själv vilka underlag du vill skapa leverantörsfakturor för. Underlaget har en status som hjälper dig att komplettera med uppgifter som eventuellt saknas.
Respektive underlag visas som en bild, så att du ser underlaget i sin helhet. Du får också ett förslag på hur det kan konteras, utifrån den information som finns tillgänglig. Du kontrollerar detta och konterar sedan klart underlaget. För leverantörsfakturor kan du även göra klart konteringen i arbetsbilden för leverantörsfakturor, efter det att underlaget har lästs in och dokumentet har skapats.
Läs mer i avsnitten Läs in underlag och Inläsning underlag, listlägeeller titta på filmerna Läs in e-fakturor och Skicka underlag från Visma Scanner.
4 förbättringar för dig som vill bli mer digital
I den här versionen har vi gjort några förbättringar/förändringar som ska underlätta för dig i din resa att bli mer digital i ditt program. Vill du ha fler tips på hur du kan arbeta smart och bli mer digital i programmet hittar du det på vår hemsida - Mer digital i Visma Administration.
|
|
|
|
|
Nyheter för rot- och rutarbete
Från och med 1 januari 2021 ger ytterligare fyra tjänster rätt till rutavdrag. Skatteverket har i och med detta anpassat sitt format för ansökan om skattereduktion via fil.
De tjänster som rutavdraget utökas med är:
-
Tvätt vid tvättinrättning - vattentvätt av kläder och hemtextil vid tvättinrättning, inklusive transport av tvätten.
-
Möblering - möblering av bostad, inklusive montering av möbler. Inredningstjänster ingår inte.
-
Transport till försäljning för återanvändning - transport av bohag till andrahandsbutiker, loppmarknader och liknande där bohaget kan komma till återanvändning samt transport till och från magasinering.
-
Tillsyn - enklare tillsyn av en bostad, exempelvis ta in post, vattna blommor, spola kranar och toaletter.
De nya rutreglerna gäller för arbeten som påbörjas, avslutas och betalas från och med den 1 januari 2021. Läs mer på skatteverket.se.
På grund av dessa förändringar har vi gjort följande anpassningar i programmet:
- Kategorierna Möblering och Tillsyn är tillagda. Dessa kategorier går nu att välja under Typ av Rot/Rut på dokument och i artikelregistret.
- Kategorierna Tvätt vid tvättinrättning och Transport till försäljning för återanvändning är inte tillagda, utan får tills vidare hanteras manuellt utanför programmet. Följ forumtråden Hantering av nya tjänster för rutavdrag för att hålla dig uppdaterad om hur du ska gå till väga.
Utöver ovanstående höjs även taket för rutavdraget till 75 000 kronor per person och år från dagens 50 000 kronor. Vid årsskiftet kan du manuellt uppdatera beloppet under Arkiv - Inställningar - . Rotavdraget kvarstår med max 50 000 kronor per person och år. - Försäljning
Skattereduktion för installation av grön teknik
Från och med årsskiftet kan den som ska installera grön teknik få skattereduktion för både arbete och material. Detta innebär att den som köper installation av solceller, lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon ska få ett avdrag direkt på sin faktura.
I Visma Fakturering, version 2020.3, kommer det inte att finnas stöd för skattereduktion för installation av grön teknik, utan detta får tills vidare hanteras manuellt utanför programmet. Följ forumtråden Skattereduktion för grön teknik i Visma Administration för att hålla dig uppdaterad om hur du ska gå till väga.
Läs mer om installation av grön teknik på skatteverket.se.
Brexit
Storbritannien lämnade EU den 31 januari 2020. Under övergångsperioden har företag och privatpersoner haft möjlighet att förbereda sig på Storbritanniens utträde och från och med 1 januari 2021 kommer nya avtal och regler att gälla.
Har du kunder med landskod GB behöver du manuellt se till att fältet EU-kund med VAT-nr avmarkeras för dessa. Du hittar fältet i kundregistret på fliken Fler uppgifter och ändringen görs enklast genom en massuppdatering.
Läs mer i avsnittet Vad ska jag tänka på vid handel med Storbritannien efter Brexit?
Rättade och kända programfel
I avsnittet Kända fel - Visma Fakturering kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2020.31 och vilka som eventuellt kvarstår.

Uppgraderad databashanterare
I version 2020.2 har vi uppgraderat till SQL Server 2017 Express. Har du ett äldre operativsystem (t ex Windows 7) som inte är kompatibelt med denna SQL-version, kommer programmet ändå fortsätta fungera. Då används istället SQL Server 2014 Express.
Namnbyte på Visma AutoInvoice
I programmet har du möjlighet att
Namnbytet kommer att göras löpande under hösten i alla våra program där tjänsten kan användas. Innan det är genomfört fullt ut kan namnet Visma AutoInvoice fortfarande förekomma i gränssnittet för vissa program.
I programmet märker du detta framförallt på att utskriftsvalen för dokument har bytt namn. Även om det har skett ett namnbyte så har du kvar samma typ av utskriftsval som tidigare. Du har nu följande utskriftsval att välja bland:
Utskriftsval | Innebär att |
---|---|
Brev |
Dokumentet skickas elektroniskt från ditt program, Visma skriver sedan ut dokumentet och skickar det vidare som brev till kunden. (Hette tidigare Brev via AutoInvoice) |
E-faktura |
Dokumentet skickas som ett elektroniskt dokument direkt till kundens ekonomiprogram. (Hette tidigare Elektroniskt via AutoInvoice) |
E-post |
Dokumentet skickas som en bifogad pdf-fil i ett e-postmeddelande till kunden. (Hette tidigare E-post via AutoInvoice) |
Lokal e-post |
Dokumentet skickas som e-post till kunden. Det är ditt lokalt installerade e-postprogram som används. (Hette tidigare E-post. Hade du tidigare utskriftsvalet E-post på dina kunder, har det nu automatiskt ändrats till Lokal e-post). |
Dokumentet sparas som en pdf-fil. |
|
Skrivare |
Dokumentet skrivs ut på skrivare. |
Läs mer om Detta är Digitala fakturor och dokument och hur du
Förbättringsförslag från våra forumanvändare
Förutom ovanstående nyheter har vi också åtgärdat en del synpunkter som vi har fått till oss via vårt forum. Vill du också vara med och påverka eller bara prata med andra användare - kika då in i vårt forum för Visma
Ange kundfordranskonto på kund
Vill du kunna ange ett specifikt kundfordranskonto på en kund kan du nu göra det under Försäljning - Kunder, fliken Fler uppgifter. Kontot du anger här används då istället för det kundfordranskonto som är angett i .
Inloggad användare som referens på dokument
Från och med den här versionen kan den användare som är inloggad i programmet automatiskt föreslås som Vår referens när du skapar dokument i programmet. Genom att använda den här funktionen säkerställer du att det finns referens på dina dokument och på så sätt kan du följa upp din försäljning på ett bättre sätt.
Läs mer i avsnittet Använd inloggad användare som referens.
All hjälp samlad på ett ställe
Nu har vi gjort det ännu enklare för dig att hitta hjälp om ditt program. Tryck på F1 på ditt tangentbord eller klicka på frågetecknet längst upp till höger för att komma åt alla våra hjälpkanaler - samlade på ett ställe.
Du landar automatiskt på ett hjälpavsnitt för sidan du står på, men via "huset" kan du nå våra övriga hjälpkanaler såsom Vanliga frågor, Forum och Filmer. Det går självklart också att söka på specifika ord eller meningar för att hitta svar på din fråga.
Klickar du på Kontakta oss nere till höger i hjälpfönstret hittar du våra öppettider och telefonnummer. Härifrån kan du även inom kort starta en chatt med någon av våra supporttekniker..
Har du ett hjälpavsnitt som du vill spara och återkomma till vid ett senare tillfälle, t ex checklista för årsavslut, så kan du stjärnmarkera det avsnittet. Det gör du genom att klicka på stjärnan till höger i hjälpfönstret. Dina stjärnmarkerade avsnitt hittar du sedan via stjärnan som finns i menyraden.

Anteckningsfält på artiklar
Äntligen införs möjligheten att lägga till anteckningar på dina artiklar i artikelregistret! Du lägger till din anteckning under Artiklar/Lager - Artiklar och tjänster, fliken Artikeluppgifter och du kan använda upp till 2000 tecken.
Nytt betalformat för dig som använder Nordea
Nordea är på väg att fasa ut betalfiler i formaten PO3 och LB till förmån för xml-formatet XML/ISO20022 (pain.001.001.03). I den här programversionen har vi därför lagt in stöd för att skicka betalfiler i det nya formatet. Formatet XML/ISO20022 (pain.001.001.03) hanterar både inhemska betalningar och kreditfakturor.
Eftersom PO3 och LB kommer att försvinna inom kort är det bra att byta till Nordeas mer framtidssäkra betalformat redan nu. Du gör detta genom att markera XML/ISO20022 (pain.001.001.03) under Arkiv - Inställningar- . Det nya formatet fungerar oavsett om du använder internetbanken Nordea Business eller filbetalningstjänsten Corporate Access. - Betalningar - Utbetalningar
Använder du filbetalningstjänsten Corporate Access anger du det under Arkiv - Inställningar- . I det fallet ska du också skriva in dina uppgifter för - Betalningar - UtbetalningarSigner Id respektive CCM Avtalsnr som du får från banken.
Har du använt PO3 som betalformat tidigare behöver du inte skriva något nytt avtal med banken för att byta till XML/ISO20022 (pain.001.001.03). Den enda skillnaden för dig blir att du i din internetbank ska hämta en xml-fil som börjar med pain00100103_NORDEA_ följt av sändningsnummer, datum och klockslag.
Fakturor via Visma AutoInvoice kan skrivas ut i färg
Ett efterfrågat önskemål har varit att fakturor som skickas för utskrift via Visma AutoInvoice ska kunna skrivas ut i färg. Detta är nu möjligt eftersom vår leverantör InExchange numera stödjer färgutskrift. Det tillkommer ingen extra kostnad för att skriva ut fakturor i färg och du behöver inte ändra någon inställning i programmet. Är din logotype i färg så kommer den att bli det på fakturautskriften också.
Läs mer om hur du skickar fakturor för utskrift via AutoInvoice i avsnittet Skicka pdf- och pappersfaktura via Visma AutoInvoice.
Se över ditt operativsystem inför hösten
Till hösten uppdateras Visma Fakturering med SQL Server 2017 för att följa utvecklingen. Detta påverkar dig som har äldre operativsystem på dina datorer. Du kan läsa mer om detta i vårt forum.
Rättade och kända programfel
I avsnittet Kända fel - Visma Fakturering kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2020.1 och vilka som eventuellt kvarstår.

Byta fakturatyp
I den här versionen går det nu att byta fakturatyp. Du kan byta fakturatyp på
Samarbeta i Visma eEkonomi Fakturering och Visma Administration
Nu kan våra kunder och redovisningsbyråer samarbeta i Visma eEkonomi Fakturering. Ett samarbete där kunden arbetar i Visma eEkonomi Fakturering och redovisningsbyrån arbetar i Visma Administration. Läs mer om den nya samarbetstjänsten.
Övningsbolagen
I samband med uppdatering av ditt program följer det med en uppdaterad version av Övningsbolaget.
Chatboten är borttagen
Från och med den här versionen går det tyvärr inte längre att använda chatboten i programmets sidopanel. Vill du chatta med vår support kan du istället göra det via
Lokalt installerad hjälp är borttagen
Tidigare har du under menyn Hjälp kunnat läsa den lokalt installerade hjälpen när du har behövt hjälp i ditt program. Det är också den lokalt installerade hjälpen som har visats när du har sökt hjälp, men inte haft någon internetuppkoppling. Den lokalt installerade hjälpen är nu borttagen och när du söker hjälp visas alltid den senaste uppdaterade hjälpen som ligger på vismaspcs.se. Den uppdateras löpande och du har därmed alltid tillgång till den senaste informationen kring ditt program.
Du når hjälpen i ditt program genom att tryck på F1 eller genom att välja Hjälp - Hjälp i menyn.
Rättade och kända programfel
I avsnittet Kända fel - Visma Fakturering kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2020.0 och vilka som eventuellt kvarstår.