Visma Administration 500
Versionsnyheter Visma Administration 500, version 2020.3/2020.31 - januari 2021
Den senaste versionen installerar du enklast via meddelandet som visas vid programstart när det finns en ny version tillgänglig. Du kan också installera den via Hjälp - Uppdatera programversion eller ladda ner via vismaspcs.se/support/ladda-ner.
Läs mer om hur du installerar ditt program i avsnittet Installationsanvisning Visma Administration 500.
Ny programdel - Inläsning underlag
För dig som tar emot e-fakturor och/eller arbetar med appen Visma Scanner, för att få in underlag till ditt program, har vi nu tagit fram en ny programdel - Inläsning underlag. Du hittar den nya programdelen under
I Inläsning underlag kan du läsa in både e-fakturor och underlag från Visma Scanner, för att sedan skapa leverantörsfakturor
Respektive underlag visas som en bild, så att du ser underlaget i sin helhet. Du får också ett förslag på hur det kan konteras, utifrån den information som finns tillgänglig. Du kontrollerar detta och konterar sedan klart underlaget. För leverantörsfakturor kan du även göra klart konteringen i arbetsbilden för leverantörsfakturor, efter det att underlaget har lästs in och dokumentet har skapats.
För scannade kvitton kan du använda konteringsmallar för att underlätta återkommande konteringar. Inställningen för vilka konteringsmallar som ska användas görs i företagsinställningarna. När det gäller konteringsmallar för leverantörsfakturor, så kan dessa läggas in på leverantören. Där finns sedan tidigare en inställning i själva konteringsmallen för just hanteringen av e-fakturor.
Läs mer i avsnitten Läs in underlag och Inläsning underlag, listlägeeller titta på filmerna Läs in e-fakturor och Skicka underlag till Visma Administration 500.
4 förbättringar för dig som vill bli mer digital
I den här versionen har vi gjort några förbättringar/förändringar som ska underlätta för dig i din resa att bli mer digital i ditt program. Vill du ha fler tips på hur du kan arbeta smart och bli mer digital i programmet hittar du det på vår hemsida - Mer digital i Visma Administration.
|
|
|
|
|
Nyheter för rot- och rutarbete
Från och med 1 januari 2021 ger ytterligare fyra tjänster rätt till rutavdrag. Skatteverket har i och med detta anpassat sitt format för ansökan om skattereduktion via fil.
De tjänster som rutavdraget utökas med är:
-
Tvätt vid tvättinrättning - vattentvätt av kläder och hemtextil vid tvättinrättning, inklusive transport av tvätten.
-
Möblering - möblering av bostad, inklusive montering av möbler. Inredningstjänster ingår inte.
-
Transport till försäljning för återanvändning - transport av bohag till andrahandsbutiker, loppmarknader och liknande där bohaget kan komma till återanvändning samt transport till och från magasinering.
-
Tillsyn - enklare tillsyn av en bostad, exempelvis ta in post, vattna blommor, spola kranar och toaletter.
De nya rutreglerna gäller för arbeten som påbörjas, avslutas och betalas från och med den 1 januari 2021. Läs mer på skatteverket.se.
På grund av dessa förändringar har vi gjort följande anpassningar i programmet:
- Kategorierna Möblering och Tillsyn är tillagda. Dessa kategorier går nu att välja under Typ av Rot/Rut på dokument och i artikelregistret.
- Kategorierna Tvätt vid tvättinrättning och Transport till försäljning för återanvändning är inte tillagda, utan får tills vidare hanteras manuellt utanför programmet. Följ forumtråden Hantering av nya tjänster för rutavdrag för att hålla dig uppdaterad om hur du ska gå till väga.
Utöver ovanstående höjs även taket för rutavdraget till 75 000 kronor per person och år från dagens 50 000 kronor. Vid årsskiftet kan du manuellt uppdatera beloppet under Arkiv - Inställningar - . Rotavdraget kvarstår med max 50 000 kronor per person och år. - Försäljning
Skattereduktion för installation av grön teknik
Från och med årsskiftet kan den som ska installera grön teknik få skattereduktion för både arbete och material. Detta innebär att den som köper installation av solceller, lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon ska få ett avdrag direkt på sin faktura.
I Visma Administration 500, version 2020.3, kommer det inte att finnas stöd för skattereduktion för installation av grön teknik, utan detta får tills vidare hanteras manuellt utanför programmet. Följ forumtråden Skattereduktion för grön teknik i Visma Administration för att hålla dig uppdaterad om hur du ska gå till väga.
Läs mer om installation av grön teknik på skatteverket.se.
Brexit
Storbritannien lämnade EU den 31 januari 2020. Under övergångsperioden har företag och privatpersoner haft möjlighet att förbereda sig på Storbritanniens utträde och från och med 1 januari 2021 kommer nya avtal och regler att gälla.
Har du kunder med landskod GB behöver du manuellt se till att fältet EU-kund med VAT-nr avmarkeras för dessa. Du hittar fältet i kundregistret på fliken Fler uppgifter och ändringen görs enklast genom en massuppdatering.
Läs mer i avsnittet Vad ska jag tänka på vid handel med Storbritannien efter Brexit?
Rättade och kända programfel
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2020.31 och vilka som eventuellt kvarstår.


Uppgraderad databashanterare
I version 2020.2 har vi uppgraderat till SQL Server 2017 Express. Har du ett äldre operativsystem (t ex Windows 7) som inte är kompatibelt med denna SQL-version, kommer programmet ändå fortsätta fungera. Då används istället SQL Server 2014 Express.
Namnbyte på Visma AutoInvoice
I programmet har du möjlighet att
Namnbytet kommer att göras löpande under hösten i alla våra program där tjänsten kan användas. Innan det är genomfört fullt ut kan namnet Visma AutoInvoice fortfarande förekomma i gränssnittet för vissa program.
I programmet märker du detta framförallt på att utskriftsvalen för dokument har bytt namn. Även om det har skett ett namnbyte så har du kvar samma typ av utskriftsval som tidigare. Du har nu följande utskriftsval att välja bland:
Utskriftsval | Innebär att |
---|---|
Brev |
Dokumentet skickas elektroniskt från ditt program, Visma skriver sedan ut dokumentet och skickar det vidare som brev till kunden. (Hette tidigare Brev via AutoInvoice) |
E-faktura |
Dokumentet skickas som ett elektroniskt dokument direkt till kundens ekonomiprogram. (Hette tidigare Elektroniskt via AutoInvoice) |
E-post |
Dokumentet skickas som en bifogad pdf-fil i ett e-postmeddelande till kunden. (Hette tidigare E-post via AutoInvoice) |
Lokal e-post |
Dokumentet skickas som e-post till kunden. Det är ditt lokalt installerade e-postprogram som används. (Hette tidigare E-post. Hade du tidigare utskriftsvalet E-post på dina kunder, har det nu automatiskt ändrats till Lokal e-post). |
Dokumentet sparas som en pdf-fil. |
|
Skrivare |
Dokumentet skrivs ut på skrivare. |
Läs mer om Digitala fakturor och dokument och hur du
Förbättringsförslag från våra forumanvändare
Förutom ovanstående nyheter har vi också åtgärdat en del synpunkter som vi har fått till oss via vårt forum. Vill du också vara med och påverka eller bara prata med andra användare - kika då in i vårt forum för Visma
Ange kundfordranskonto på kund
Vill du kunna ange ett specifikt kundfordranskonto på en kund kan du nu göra det under Försäljning - Kunder, fliken Fler uppgifter. Kontot du anger här används då istället för det kundfordranskonto som är angett i .
Inloggad användare som referens på dokument
Från och med den här versionen kan den användare som är inloggad i programmet automatiskt föreslås som Vår referens när du skapar dokument i programmet. Genom att använda den här funktionen säkerställer du att det finns referens på dina dokument och på så sätt kan du följa upp din försäljning på ett bättre sätt.
Läs mer i avsnittet Använd inloggad användare som referens.
All hjälp samlad på ett ställe
Nu har vi gjort det ännu enklare för dig att hitta hjälp om ditt program. Tryck på F1 på ditt tangentbord eller klicka på frågetecknet längst upp till höger för att komma åt alla våra hjälpkanaler - samlade på ett ställe.
Du landar automatiskt på ett hjälpavsnitt för sidan du står på, men via "huset" kan du nå våra övriga hjälpkanaler såsom Vanliga frågor, Forum och Filmer. Det går självklart också att söka på specifika ord eller meningar för att hitta svar på din fråga.
Klickar du på Kontakta oss nere till höger i hjälpfönstret hittar du våra öppettider och telefonnummer. Härifrån kan du även inom kort starta en chatt med någon av våra supporttekniker.
Har du ett hjälpavsnitt som du vill spara och återkomma till vid ett senare tillfälle, t ex checklista för årsavslut, så kan du stjärnmarkera det avsnittet. Det gör du genom att klicka på stjärnan till höger i hjälpfönstret. Dina stjärnmarkerade avsnitt hittar du sedan via stjärnan som finns i menyraden.

Anteckningsfält på artiklar
Äntligen införs möjligheten att lägga till anteckningar på dina artiklar i artikelregistret! Du lägger till din anteckning under Artiklar/Lager - Artiklar och tjänster, fliken Artikeluppgifter och du kan använda upp till 2000 tecken.
Nytt betalformat för dig som använder Nordea
Nordea är på väg att fasa ut betalfiler i formaten PO3 och LB till förmån för xml-formatet XML/ISO20022 (pain.001.001.03). I den här programversionen har vi därför lagt in stöd för att skicka betalfiler i det nya formatet. Formatet XML/ISO20022 (pain.001.001.03) hanterar både inhemska
Eftersom PO3 och LB kommer att försvinna inom kort är det bra att byta till Nordeas mer framtidssäkra betalformat redan nu. Du gör detta genom att markera XML/ISO20022 (pain.001.001.03) under Arkiv - Inställningar- . Det nya formatet fungerar oavsett om du använder internetbanken Nordea Business eller filbetalningstjänsten Corporate Access. - Betalningar - Utbetalningar
Använder du filbetalningstjänsten Corporate Access anger du det under Arkiv - Inställningar- . I det fallet ska du också skriva in dina uppgifter för - Betalningar - UtbetalningarSigner Id respektive CCM Avtalsnr som du får från banken.
Om du väljer XML/ISO20022 (pain.001.001.03) eller markerar Använder Corporate Access ska du se till att du har fyllt i Nordeas BIC-kod (NDEASESS) under Arkiv - Inställningar - Företag, fliken - Bankuppgifter.
Har du använt PO3 som betalformat tidigare behöver du inte skriva något nytt avtal med banken för att byta till XML/ISO20022 (pain.001.001.03). Den enda skillnaden för dig blir att du i din internetbank ska hämta en xml-fil som börjar med pain00100103_NORDEA_ följt av sändningsnummer, datum och klockslag.
Läs mer i avsnittet Utbetalningar, företagsinställningar.
Fakturor via Visma AutoInvoice kan skrivas ut i färg
Ett efterfrågat önskemål har varit att fakturor som skickas för utskrift via Visma AutoInvoice ska kunna skrivas ut i färg. Detta är nu möjligt eftersom vår leverantör InExchange numera stödjer färgutskrift. Det tillkommer ingen extra kostnad för att skriva ut fakturor i färg och du behöver inte ändra någon inställning i programmet. Är din logotype i färg så kommer den att bli det på fakturautskriften också.
Läs mer om hur du skickar fakturor för utskrift via AutoInvoice i avsnittet Skicka pdf- och pappersfaktura via Visma AutoInvoice.
Se över ditt operativsystem inför hösten
Till hösten uppdateras Visma Administration 500 med SQL Server 2017 för att följa utvecklingen. Detta påverkar dig som har äldre operativsystem på dina datorer. Du kan läsa mer om detta i vårt forum.
Rättade och kända programfel
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2020.1 och vilka som eventuellt kvarstår.

Byta fakturatyp
I den här versionen går det nu att byta fakturatyp. Du kan byta fakturatyp på
Kopiera verifikation
I programdelen Bokföring - Verifikationer har knappen Kopiera tillkommit, vilket innebär att du numera kan kopiera en befintlig verifikation. Läs hur du gör i avsnittet Kopiera verifikation.
Samarbeta i Visma eEkonomi Fakturering och Visma Administration
Nu kan våra kunder och redovisningsbyråer samarbeta i Visma eEkonomi Fakturering. Ett samarbete där kunden arbetar i Visma eEkonomi Fakturering och redovisningsbyrån arbetar i Visma Administration. Läs mer om den nya samarbetstjänsten.
Samarbeta i Visma AutoInvoice
Som byrå kan du nu bjuda in till samarbete i Visma AutoInvoice. När du aktiverar det här samarbetet kan du ange att du vill stå som betalningsmottagare för de fakturor som skickas respektive tas emot via tjänsten. Läs mer om hur du aktiverar det här samarbetet via Visma Advisor eller Visma Byråstöd. När samarbetet är aktiverat behöver du även göra inställningar för om du vill skicka och/eller ta emot dokument via Visma AutoInvoice. Det gör du i ditt Visma Administration under Arkiv - Inställningar - . - Min sida/internettjänster - Visma AutoInvoice
Vill du läsa mer om hur du kan arbeta effektivare med dina kunder genom att använda Visma AutoInvoice hittar du information om det här.
Nya kontoplaner
Programmet är uppdaterat med nya kontoplaner för 2020.
Övningsbolagen
I samband med uppdatering av ditt program följer det med en uppdaterad version av Övningsbolaget.
Lokalt installerad hjälp är borttagen
Tidigare har du under menyn Hjälp kunnat läsa den lokalt installerade hjälpen när du har behövt hjälp i ditt program. Det är också den lokalt installerade hjälpen som har visats när du har sökt hjälp, men inte haft någon internetuppkoppling. Den lokalt installerade hjälpen är nu borttagen och när du söker hjälp visas alltid den senaste uppdaterade hjälpen som ligger på vismaspcs.se. Den uppdateras löpande och du har därmed alltid tillgång till den senaste informationen kring ditt program.
Du når hjälpen i ditt program genom att tryck på F1 eller genom att välja Hjälp - Hjälp i menyn.
Rättade och kända programfel
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2020.0 och vilka som eventuellt kvarstår.

Utökat antal tecken för artikelnummer
När du anger artikelnummer under Artiklar och tjänster, fliken Artikeluppgifter, kan det fältet numera innehålla 40 tecken, istället för som tidigare 16 tecken. Detta är ett önskemål som länge har funnits bland våra kunder.
Uppdaterade prisformat
I och med att det nu går att ha längre artikelnummer så har prisformaten Adm och Excelpriser uppdaterats. Om du har en befintlig inläsningsmall med något av dessa prisformat, behöver du öppna inläsningsmallen och välja prisformatet på nytt för att de nya formatet ska användas.
När det gäller prisformatet Adm behöver du endast uppdatera detta om det är så att din leverantör har exporterat prisfilen i version 2019.3.
Rättade och kända programfel
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2019.3 och vilka som eventuellt kvarstår.

Sök via förstoringsglaset
När du klickar på Sök (förstoringsglaset) så visas inte längre alla sökbara fält utan du kan nu istället välja det eller de fält du vill söka på. På så sätt får du en bättre överblick över de fält du har valt att söka på.
Uppdaterad rabattfil för Ahlsell
Programmet är nu anpassat efter Ahlsells uppdaterade format för rabattfiler/avtalsfiler.
Integration mot Visma Byråstöd
I version 2019.2 har vi förbättrat återställningen av säkerhetskopior i Visma Byråstöd när säkerhetskopian innehåller databaser från Visma Administration 500, version 2017.0 eller tidigare.
Skärmar med High Definition
Det har tidigare gjorts förbättringar när det gäller användarvänligheten för högupplösta skärmar. Till den här versionen har detta förbättrats ytterligare.
Chatboten Vera 
Från och med den här versionen kan du som har serviceavtal få programhjälp dygnet runt via chatboten Vera. Vera kan inte allt - men hon lär sig massor av saker varje dag! Du hittar chatboten i programmets sidopanel. För att chatboten ska visas i sidopanelen behöver knappen Chatbot i menyraden vara aktiv. Läs mer i avsnittet Sidopanel.
Rättade och kända programfel
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version

Följande är nytt i version 2019.1
- När du registrerar en verifikation under Bokföring - Verifikationer kan du genom att skriva ett kommatecken i kolumnen Konto få samma kontonummer som på raden ovanför.
- När du registrerar en verifikation där en rad innehåller 0 i debet eller kredit visas en fråga om du vill att verifikationsrader med belopp 0,00 ska raderas. Från och med den här versionen har du möjlighet att välja om du vill att meddelandet ska visas nästa gång eller inte. Om du väljer att inte visa meddelandet kan du aktivera det igen under Arkiv - . - Aktivera avstängda varningar
Rättade och kända programfel
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2019.1 och vilka som eventuellt kvarstår.

Skärmar med High Definition
Till den här versionen har användarvänligheten för högupplösta skärmar förbättrats.
Finansiering
I menyn hittar du nu den nya fliken Finansiering. Via programmet har du därmed möjlighet att
Nya valbara kolumner
I listläget under Inköp - Leverantörer kan du nu välja in kolumnerna Bankgironr och PlusGironr.
Läs mer i avsnittet Kolumninställningar om hur du lägger till kolumner.
Tid Smart
Visma Spcs har nu ett nytt tidredovisningssystem som kan integreras med Visma Administration 500. En sådan integration innebär att Visma Tid Smart används som ett försystem till Visma Administration 500. I Visma Tid Smart rapporterar de anställda tid och arbetar med kundens order och prissättning. Det är också här där fakturaunderlagen sammanställs. Fakturaunderlagen läser du sedan in i Visma Administration 500 för fakturering.
Innan du börjar arbeta i Visma Tid Smart kan du föra över relevanta kunder, artiklar och eventuella projekt och resultatenheter från Visma Administration 500. På så sätt får du in grunduppgifter att arbeta vidare med i Visma Tid Smart.
Läs mer om Visma Tid Smart och hur du integrerar programmen i avsnitten Integration mot Visma Administration/Visma Fakturering och Kom igång med Visma Tid Smart. Du kan också läsa mer om Visma Tid Smart på vismaspcs.se.
Prisomräkning
Under Försäljning - Försäljningsprislistor, fliken Prisomräkning visas nu även namnet på prislistan man baserar beräkningen på.
Nya kontoplaner
Programmet är uppdaterat med nya kontoplaner för 2019.
Uppdaterade SRU-koder
Programmets SRU-koder har uppdaterats.
Övningsbolagen
I samband med uppdatering av ditt program följer det med en uppdaterad version av Övningsbolaget. Du kan även under året hämta nya övningsbolag på vismaspcs.se under rubriken Support.
Rättade och kända programfel
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2019.0 och vilka som eventuellt kvarstår.

Följande är åtgärdat i version 2018.71
I den här versionen är problemet med att det inte gick att byta sorteringsordning i hämtalistan för artiklar på ett dokument åtgärdat.
Problemet med att programmet i vissa fall kunde upplevas långsammare på grund av de kontroller som gjordes gentemot Visma Tid Smart är också åtgärdat.

Kalkylator i numeriska fält
Nu kan du få hjälp av en kalkylator för att göra beräkningar. Kalkylatorn är tillgänglig i numeriska fält i programmets tabellområden. Tabellområden finns till exempel i de olika programdelarnas listlägen och på dokumentrader. För att visa kalkylatorn trycker du på *-tecknet när du står i ett numeriskt fält. Du kan också trycka på multiplikationstecknet på det numeriska tangentbordet. När kalkylatorn visas kan du göra din beräkning och vill du få med det beräknade värdet till det aktuella fältet klickar du på OK eller trycker Enter.
Förbättringar kring Visma AutoInvoice
Information om att dina leverantörer kan skicka e-fakturor till dig
Om en leverantör kan skicka e-fakturor till dig via Visma AutoInvoice visas detta i den gula informationslisten i samband med att du skapar en leverantörsfaktura. Detta under förutsättning att du har angett att du vill ta emot e-fakturor i
. Vill du ta emot e-fakturor kontaktar du leverantören.Läs mer i avsnittet Ta emot e-dokument
Ändrad gräns för bilagor när du skickar fakturor via Visma AutoInvoice
Gränsen för bilagor du skickar via Visma AutoInvoice i samband med när du skickar e-fakturor är utökad till 10 MB för hela sändningen.
Registervård i nätverk
Om du arbetar med ditt program i nätverk kan du nu göra registervård även på klientdatorerna. Tidigare var detta endast möjligt på serverdatorn. Läs mer i avsnittet Registervård.
Allmänna förbättringar
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2018.7 och vilka som eventuellt kvarstår.

Kopiera/exportera tabellinnehåll
Nu kan du kopiera eller exportera innehållet i tabellerna från de flesta av programmets listlägen. Det gör du genom att högerklicka i en tabell och välja Kopiera/exportera tabellinnehåll. Läs mer i avsnittet Kopiera/exportera tabellinnehåll.
Utskrift till Excel-fil
Nu kan du välja att skriva ut dina listor och rapporter till Excel-fil utan att ha ett kalkylprogram lokalt installerat på datorn. Tidigare var detta ett krav för Filutskrift till Excel (*.xls), men till den här programversionen är den spärren borttagen.
Allmänna förbättringar
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2018.6 och vilka som eventuellt kvarstår.

Förbättrade sökmöjligheter
Vi har nu börjat införa förbättringar av sökfunktionerna i programmet. I den här versionen kan du söka poster och göra urval direkt i programmets listlägen. På så sätt kan du snabbt och enkelt söka upp poster direkt i listan. Läs mer i avsnittet Söka poster.
Konteringsmall för leverantörsfakturor via Visma AutoInvoice
Du kan nu använda en konteringsmall för att få med artikelraderna och i och med det ha möjlighet att ange villket konto raderna ska ha. Detta gäller när du läser in leverantörsfakturor via Visma AutoInvoice. Läs mer i avsnittet Konteringsmall vid registrering av leverantörsfakturor.
Allmänna förbättringar
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2018.5 och vilka som eventuellt kvarstår.

Referensnamnet från XML-filen kan fås som Attest
När du läser in en e-faktura kan du nu få referensnamnet från XML-filen som Attest på en leverantörsfaktura. Detta gäller under förutsättning att du inte har fyllt i något i fältet För attest under Arkiv - Inställningar - . - Inköp
Allmänna förbättringar
Till den här versionen har vi återigen arbetat med att förbättra prestandan i programmet.
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2018.4 och vilka som eventuellt kvarstår.

Förbättrad prestanda
Vi har nu förbättrat prestandan när du anger ett konto i samband med att du skapar verifikationer.
Återställning av säkerhetskopior via byrå-programmen
Hanteringen när det gäller återställning av säkerhetskopior via byrå-programmen som tidigare inte fungerade i vissa fall är nu justerad i den här versionen.
Allmänna förbättringar
Till den här versionen har vi arbetat med att ytterligare förbättra prestandan i programmet.
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2018.3 och vilka som eventuellt kvarstår.

GDPR
Den 25 maj 2018 börjar den nya dataskyddsförordningen, GDPR, gälla. GDPR ersätter Dataskyddsdirektivet 95/46/EG samt PUL (Personuppgiftslagen) som sedan 1998 har reglerat hur personuppgifter får hanteras. GDPR gäller alla medlemsländer i EU/EES och alla verksamheter som på något sätt hanterar data om enskilda individer.
Vill du veta mer om hur du hanterar GDPR i ditt program kan du läsa om det i avsnittet GDPR i Visma Administration 500. Avsnittet uppdateras löpande.
Nya kontoplaner
Programmet är uppdaterat med nya kontoplaner för 2018. Även SRU-koderna har uppdaterats.
Nya och uppdaterade rapporter
Nya rapporter
Följande rapporter är nya och finns att ladda ner via Rapporter för nedladdning.
- Rapporten Husarbete underlag kan du använda för att skriva ut de transaktionsunderlag som finns för ansökningar om skattereduktion, både för befintliga och kommande ansökningar. Du kan göra urval på namn och personnummer.
- Rapporten Referens/Attest kan du använda för att skriva ut den information som finns i programmet under Arkiv - Inställningar - Företag - Referens/attest. -
- Rapporten Kontaktregister innehålla alla uppgifter som finns i kontaktregistret. Denna rapport hittar du under Utskrifter - Register.
Uppdaterade rapporter
Följande rapporter är uppdaterade:
- Rapporten Leverantörsregister är uppdaterad för att kunna skriva ut alla personuppgifter om en leverantör, till exempel för en leverantör som är enskild firma. Rapporten tar nu med alla fält som finns i leverantörsregistret.
- Rapporten Kundregister är uppdaterad så att den även innehåller alla fält som finns i kundregistret.
Allmänna förbättringar
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2018.2 och vilka som eventuellt kvarstår.

Meddelande vid inläsning av leverantörsfakturor via Visma AutoInvoice
När du läser in fakturor via Visma AutoInvoice har det ibland visats ett meddelande som säger "Fakturan saknar uppgift om momregistreringsnummer eller VAT-nummer". Det är numera möjligt att markera om det här meddelandet ska visas i fortsättningen eller inte.
Allmänna förbättringar
Vi arbetar löpande med att förbättra prestandan i programmet, så även till den här versionen. Version 2018.1 innehåller flera förbättringar kring den nya databashanteraren som följde med vid installationen av version 2017.1.
I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2018.1 och vilka som eventuellt kvarstår.

Nya valbara kolumner
I listläget under Försäljning - Kunder kan du nu välja in kolumnen Prislista för att enkelt kunna se vilka kunder som har vilken prislista.
När du väljer in en artikel på en faktura kan du välja in kolumnen Reserverat antal. På så sätt kan du enkelt få en bild av lagerantalet.
Läs mer i avsnittet Kolumninställningar om hur du lägger till kolumner.
Ändrat beteende vid sökning av poster
Beteendet vid sökning av poster, till exempel leverantörer, har förändrats. Tidigare visades alltid hela registret oavsett vad du angav. Nu visas endast de första 250 posterna till dess att du har matat in något. Listan blir tom om det inmatade sökvillkoret inte uppfylls. Vill du ändra ett fält som redan innhåller ett värde måste du radera värdet för att se övriga värden som är inlagda. Vi kommer att titta vidare på hur vi kan förfina det nya beteendet framöver.
Allmänna prestandaförbättringar
Vi arbetar löpande med att förbättra prestandan i programmet, så även till den här versionen. Version 2018.0 innehåller flera förbättringar kring den nya databashanteraren som följde med vid installationen av version 2017.1. I avsnittet Rättade och kända programfel kan du se vilka programfel som har blivit åtgärdade till version 2018.0. Du hittar dem under rubriken Programfel i tidigare versioner.
Uppdaterade SRU-koder
Programmets SRU-koder har uppdaterats.
Arbeta smartare
Supportforum
Ta del av hur 42 000 andra Visma-kunder arbetar smartast med sitt företagande.