Visma Administration 2000
Skapa kundfaktura
Här beskrivs hur du skapar en kundfaktura.
Det smidigaste sättet att fakturera i ditt program är att skicka fakturor som e-dokument. I Brev, E-faktura eller E-post. På så sätt behöver du inte själv skriva ut, frankera och posta dina fakturor, utan allt detta sköts av Visma.
kan du ange att du vill skicka alla dina fakturor som e-dokument. Det innebär att när du skriver ut en faktura tar Visma hand om den och skickar den vidare till din kund enligt det utskriftsval du har valt. Du kan välja mellan utskriftsvalenLäs mer i avsnittet Digitala fakturor och dokument.

Du behöver inte ha gjort någon order innan du skapar en kundfaktura. Tänk bara på att det inte går att skriva ut
Vill du lägga in företagets logotyp på fakturan kan du läsa hur du gör det i avsnittet Lägg in företagets logotyp, malländring
- Välj Försäljning - Kundfakturor.
- Skapa ny kundfaktura genom att klicka på Ny (Ctrl+N).
Om du valde fel fakturatyp när du skapade din faktura kan du ändra den genom att klicka i fältet till höger om Fakturanr. Följande gäller:
-
Du kan endast byta fakturatyp på fakturor som inte innehåller några fakturarader.
-
Du kan inte byta fakturatyp på fakturor som är inlästa till Visma Administration 2000 från andra program.
-
Du kan inte kan byta fakturatyp på en kreditfaktura som har en koppling till en debetfaktura.
-
Byter du till typen Kreditfaktura så skapas en helt tom kreditfaktura, utan koppling till någon debetfaktura.
Om du arbetar med programmet via Visma Advisor eller Visma Byråstöd och har aktiverat något av samarbetena Visma Kundfaktura eller Visma Webbfakturering, har du möjlighet att skapa kundfakturan med kundens fakturanummer.
- Välj kund med hjälp av listknappen bredvid Kundnr eller genom att skriva in kundnumret.
Om det finns möjlighet att skicka e-faktura till kunden visas detta i ett informationsfält ovanför arbetsbilden, under förutsättning att du har lagt in ett organisationsnummer på kunden i kundregistret. Läs mer om hur du gör i avsnittet Skicka dokument som e-faktura, brev eller e-post.
- Ange de fakturauppgifter som ska gälla för fakturan, till exempel betalningsvillkor, leveransvillkor fakturadatum och förfallodatum.
- Ange artikelnummer, antal och eventuella rabatter på de artiklar som ska vara med på kundfakturan. Läs mer om de olika fälten i fakturabilden i avsnittet Kundfakturor, fliken Faktura.
När kundfakturan är klar ska du skriva ut den.
- Ange hur du vill att fakturan ska skrivas ut i fältet Utskriftsval längst ner till höger i arbetsbilden. Läs mer om de olika utskriftsvalen i avsnittet Kundfakturor, fliken Faktura.
- Välj Skriv ut - Direktutskrift om du vill skriva ut en enstaka faktura. Ska du skriva ut flera fakturor väljer du Skriv ut - Fakturor - Normala fakturor och anger intervallet för de fakturor som ska skrivas ut.
Om du har valt något av utskriftsvalen Brev, E-faktura eller E-post kommer fakturan att skickas från ditt program och sedan levereras till kund enligt det utskriftsval du angav.
När fakturan är utskriven markeras Utskrivet - Faktura. Du kan korrigera utskrivna kundfakturor genom att ta bort markeringen i rutan Utskrivet- Faktura, göra ändringar och sedan skriva ut fakturorna igen.
- Välj Skriv ut - Fakturajournal för att skriva ut fakturajournalen och godkänna kundfakturorna.
- Välj Skriv ut - Lagerförändringsjournal för att skriva ut en lagerförändringsjournal om dina kundfakturor innehöll några lagervaror.
Du kan inte radera hela kundfakturan om den är felaktig. Istället får du makulera den genom att markera Makulerad på fliken Faktura.

Lägg in eventuell resultatenhet
Har du valt resultatenhet

Vill du hämta en textrad som du har lagt in under Arkiv - Inställningar - ställer du dig i kolumnen - Försäljning - RadtexterBenämning och klickar på listknappen där. Vill du använda snabbkommandon ställer du dig i kolumnen Benämning och trycker Ctrl+T och därefter Alt+Pil ned. Vill du infoga in en textrad väljer du kommandot Textrad.
Vill du skjuta in en rad för att till exempel skriva en textrad mellan två artiklar som du har plockat upp, ställer du dig på den rad som du vill att den nya raden ska hamna över och väljer kommandot Infoga rad. Om du vill lägga in en textrad på den nya raden väljer du därefter kommandot Textrad.
Under Arkiv - Inställningar - , fliken - FörsäljningDokumentinställningar kan du ange hur första raden ska hanteras. Du kan välja mellan Första rad artikelrad och Första rad textrad. Om du väljer något av dessa alternativ blir nästa rad samma som föregående rad. Det tredje alternativet Avstängd gör att varje rad blir artikelrad oberoende av vad föregående rad var.
Om du har skrivit in en artikel- eller textrad som du inte vill spara, raderar du rad för rad genom att markera någonstans på raden och välja Radera (Ctrl+R).

Fakturajournal
När fakturajournalen är utskriven till skrivare
Du kan välja om du vill skriva ut dina journaler detaljerat. Detta innebär att du får över journalerna rad för rad till bokföringen. Om du hellre vill att bokföringsordern ska vara summerad per konto går det också bra.
Om du markerar för En verifikation per affärshändelse under Arkiv - Inställningar - , kommer det att skapas en verifikation per - Bokföringkundfaktura. Om den inte är markerad blir det en verifikation för alla fakturor som är med på journalen.
Den automatiska överföringen görs inte om du har markerat Bokför journaler och momsrapporter manuellt under Arkiv - Inställningar - , fliken - BokföringGrunduppgifter. Då måste du registrera bokföringsunderlaget manuellt i bokföringen.
Om du godkänt journalerna kan du inte skriva ut dem igen. Det är därför viktigt att du kontrollerar att journalerna är korrekta och utskrivna, innan du godkänner och sparar dem. Du kan skriva ut en kopia på journalen, men du får inte med bokföringsunderlaget. Denna utskrift finns under Bokföring - Gamla journaler - Skriv ut.
Lagerförändringsjournal
När du godkänner journalen förs lagerförändringarna över till bokföringen. Den automatiska överföringen görs inte om du har markerat Bokför journaler och momsrapporter manuellt under Arkiv - Inställningar - , fliken - BokföringGrunduppgifter. Då måste du registrera bokföringsunderlaget manuellt i bokföringen.
Relaterade avsnitt
Arbeta smartare
Supportforum
Ta del av andra användares frågor och funderingar i vårt forum.