Visma Advisor
Nyheter i Visma Advisor
Förbättring
Visma Skatt & Bokslut Pro automatiskt uppdaterade bevakningspunkter - nya val
När du samarbetar i Visma Skatt & Bokslut Pro kan bevakningspunkterna automatiskt uppdateras i Visma Advisor när en uppgift utförs av en byråmedarbetare i Visma Skatt & Bokslut Pro. Nu har vi lagt till fler val till den befintliga listan.
De nya alternativen har lagts till under För årliga uppdrag i Visma Advisor med period Räkenskapsår eller Kalenderår:
- Deklaration - Inlämnad till Skatteverket för signering
- Deklaration - Signerad hos Skatteverket
Läs mer i Klarmarkera dina uppdrag/bevakningspunkter.
Förbättring
Inte bara en, utan två förbättringar i Fakturering
Utökade behörighetsnivåer för fakturering
Detta gäller för de byråer som har valt inställningen Godkänn fakturaunderlag per uppdrag. Nu kan medarbetare som har behörigheten Behörighet att behandla redan skapade fakturaunderlag där medarbetaren är uppdragsansvarig, även se fliken Historik. Där kan de söka efter och se tidigare behandlade fakturor som de är behöriga att hantera.
Tydligare information om varför ett fakturaunderlag inte kan överföras
När du har ett fakturaunderlag som inte kan överföras till ditt ekonomiprogram, kan du hålla muspekaren över ikonen. Då visas mer detaljerad information av vad som orsakar problemet.
Förbättring
Visma Scanner + Visma eEkonomi
Nu är det möjligt att aktivera Visma Scanner i samma process som när du aktiverar ett samarbete i Visma eEkonomi. Din kund behöver bara ladda ner appen Visma Scanner och logga in med samma uppgifter som de använder för att logga in på Mina tjänster.
Spännande nyheter: Visma Spcs AI-assistent!
Nu är den här - Visma Spcs smarta AI-chatbot, eller helt enkelt AI-assistenten! Här har du några bra anledningar till att prova den.
Omedelbar respons 24/7
Oavsett om du är en nattuggla eller morgonpigg finns AI-assistenten tillgänglig dygnet runt, varje dag, redo att svara på dina frågor när du än behöver det. Ingen kö och omedelbar hjälp, så klart.
Smidig smart konversation
Säg nej till obekväma robotchattar och konstigt formulerade frågor! Chatta med AI-assistenten med vardagligt språk och ställ följdfrågor. Den kommer kunna följa din konversation - precis som om du pratade med en riktig person.
Kontinuerligt lärande
AI-assistenten blir smartare för varje chatt, så den blir ständigt bättre på att hjälpa dig med dina frågor. Men oroa dig inte, AI-assistenten är ingen nybörjare! Den har redan genomgått hård träning med vår suveräna kundsupport.
Flerspråkig
Inte så bekväm med svenska? ¿Qué tal el español? Ou français? AI-assistenten är flerspråkig, redo att hjälpa dig på det språk du föredrar! Incredibile, vero?
Fantastisk framtid att vänta
Vi förbättrar ständigt AI-assistenten och har stora planer inför framtiden. Så följ med oss på resan mot en mer interaktiv och smartare AI-assistent. Vem vet vad den kommer kunna hjälpa dig med inom en snar framtid?
Redo att prova?
Du hittar ikonen för AI-assisten nere i högra hörnet i programmet. Och om du letar efter den skrivna hjälpen hittar du den i menyn uppe till höger under Frågetecknet.
Förbättring
Att göra-listan på Min startsida har nu blivit ännu bättre!
Att ha koll på anteckningar som inte tilldelats någon är nu enklare - alla anteckning som inte är tilldelad en medarbetare, men som har ett Förfallodatum, kommer nu att visas på Min startsida. Om en anteckning ännu inte har tilldelats en medarbetare, kommer den att bli synlig när ingen medarbetare valts i filtret Medarbetare.
Nu stödjer Visma Skatt & Bokslut Pro även handels- och kommanditbolag!
För inte så länge sen presenterade Visma Skatt & Bokslut Pro dessa goda nyheter. Läs mer i versionsnyheterna för Visma Skatt & Bokslut Pro.
Förbättring
Vad sägs om att redigera dina samarbeten i Visma Advisor?
Nu kan du äntligen redigera och hantera dina samarbeten direkt i Underhåll - Samarbeten, utan att behöva lämna Visma Advisor. Här kan du ändra varianter, avtalsperioder, fakturamottagare eller avsluta ett samarbete för en kund. Skräddarsy din sökning enkelt genom att använda filter relaterade till Uppdrag, Samarbeten, Uppdragsansvarig, Kundansvarig eller kombinera flera filter för en ännu bättre sökträff.
För att starta ett nytt samarbete fortsätter du att använda fliken Samarbeten på respektive kund.
Förbättring
Dina uppdrag i Advisor KYC - Ditt val
Många av våra kunder hanterar uppdrag, som inte behöver ingå i byråns generella riskbedömning eller i kundens KYC-process. Därför har vi nu gjort det möjligt för dig att välja vilka uppdrag som ska exkluderas.
Som standard ingår alla aktiva uppdrag och vi rekommenderar starkt våra kunder att inte utesluta några uppdrag. Det är ditt ansvar att se till att de uppdrag du väljer att utelämna inte äventyrar din riskbedömning eller KYC-process.
Hur går jag tillväga för att exkludera ett uppdrag?
Gå till Underhåll - Uppdrag och välj det uppdrag du vill exkludera. Klicka för att expandera detaljerna för uppdraget och avmarkera rutan Inkludera uppdraget i Advisor KYC.
Nu behöver du bara uppdatera byråns allmänna riskbedömning för att uppdraget inte ska inkluderas i Advisor KYC.
Förbättring
Nya och förbättrade funktioner
Påminnelse när uppdragsbrev behöver förnyas
För att ge våra kundansvariga ännu bättre koll, har vi nu lagt till nya notiser i Aktivitetsvyn. Du får 7 dagars varsel innan dina kunders uppdragsbrev giltighetstid löper ut. Den här smidiga funktionen hjälper till och säkerställer att era uppdragsbrev kan uppdateras i rätt tid.
Vill du lägga till en logga i dina uppdragsbrev? - Nu kan du det!
Lägg till din företagslogga och PDF-filer som ska inkluderas som standard i dina uppdragsbrev, genom att gå till Underhåll - Byråinställningar - Uppdragsbrev. Att lägga till standarddokument underlättar skapandet av uppdragsbrev och säkerställer att alla nödvändiga dokument tas med i beräkningen. Läs mer om hur du använder den nya funktionen i Inställningar för uppdragsbrev.
Nytt filter i Aktivitetsvyn
Den nya fliken Aktivitetsvy har nu uppdaterats så att du kan filtrera och se notifieringar för en annan medarbetare.
Alla medarbetare har läsrättigheter för att kunna se varandras notfieringar.
Fakturering - goda nyheter
Är du en av de som saknat att kunna se interna anteckningar och fakturatexter på fliken Historik, när du höll muspekaren över texten? Nu är det åtgärdat och fungerar som tidigare!
En annan ny förbättring som många av er har efterfrågat - möjligheten att skriva ut detaljerade fakturaspecifikationer med både Interna anteckningar och Fakturatexter. Funktionen är nu tillgänglig och ger dig en bra översikt och möjlighet att enkelt avgöra om fakturatexten behöver uppdateras under fliken Fakturarader.
Missade du förra månadens nyhet om att du nu kan ange fakturadatum vid överföring av fakturaunderlag till Visma eEkonomi? Om du gjorde det, ta en stund för att läsa om nyheterna här Ange fakturadatum vid överföring av fakturaunderlag.
Förbättringar i Advisor KYC
I KYC kan du nu få mer information om en styrelsemedlem när du får en match via den kontroll som sker automatiskt. Du kan klicka och läsa mer om personen och vad matchen betyder.
Under ID-kontroll - Granskad i verkligheten finns nu två nya obligatoriska fält. Den ena är Granskning utförd av den andra Granskning utförd. Ingen ny kundkännedom behöver utföras på grund av dessa uppdateringar, om du nyligen har utfört en för kunden.
I den allmänna riskbedömningen har nya obligatoriska fält lagts till under Tjänster och Geografi. Inte heller här behöver någon ny riskbedömning göras, om du nyligen har genomfört en för er byrå.
Förbättring
Förbättrad funktion
Ange fakturadatum vid överföring av fakturaunderlag till Visma eEkonomi
Vill du själv bestämma vilket fakturadatum som ska visas på dina överförda fakturor? Nu kan du ställa in detta under Underhåll - Byråinställningar - Fakturering. Här kan du välja om du vill använda Välj samma datum som överföringsdatumet eller Ange alltid datum vid överföring av fakturaunderlag. Det senare alternativet kommer att öppna en liten kalender på sidan med fakturaunderlagen i samband med överföringen, där du kan välja vilket datum som ska visas.
För att ange fakturadatumet som ska visas, måste du aktivera alternativet Använd alltid originaldatumet på fakturautkast i Visma eEkonomi. Den inställningen finns under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Läs mer i Aktivera integrationen.
New feature
Min aktivitetslista blir Aktivitetsvyn
Vi presenterar den nya fliken Aktivitetsvy, som kommer att ersätta Min aktivitetslista på Min startsida. Här, kommer du att få en supertydlig överblick över alla notifieringar som är kopplade till dina kunder. Medarbetare, som är uppdragsansvariga eller deltagare, kan ställa in sina aviseringar efter eget tycke, så att de kan välja vilka kunder de vill ha med i översikten. Den nya fliken Aktivitetsvy kommer inte att visa några av era gamla notifieringar.
Du kan läsa mer om den uppdaterade och förbättrade funktionen i avsnittet Min startsida under rubriken Aktivitetsvy.
Förbättring
Attest i Visma eEkonomi Fakturering - Samarbete i Visma eEkonomi Fakturering blev just lite enklare!
När du samarbetar med en kund i Visma eEkonomi Fakturering, kan du nu aktivera Attest. Det här löser en smart process för godkännande utan att behöva ge kunden tillgång till bokföringen.
Förbättring
Advisor KYC - två nya förbättringar
I november lanserade vi Advisor KYC och vi kan redan presentera två nya förbättringar i tjänsten.
-
Exportera pdf-filer
Om Länsstyrelsen genomför det som kallas för en skrivbordsgranskning, innebär det att byrån är skyldig att skicka in de dokument och uppgifter som Länsstyrelsen behöver för sin tillsyn. Den allmänna riskbedömningen och era kunders slutförda KYC-rapporter i Advisor KYC kan nu skrivas ut och exporteras till pdf-filer. Läs mer hur du exporterar i Exportera den allmänna riskbedömningen till pdf och i Exportera en kundkännedom till pdf. -
Ta bort kunder från KYC-listan i Advisor KYC
Om du av något skäl inte vill inkludera en kund i KYC-listan, kan du nu välja att ta bort dem från listan. Observera att det gäller för kunder som du varken har genomfört en KYC för eller har för avsikt att genomföra en KYC för. Läs mer Ta bort en kund från Advisor KYC listan.
NU ÄR DEN HÄR - Advisor KYC
Vi är otroligt glada över att kunna meddela att nu är den här, vår tjänst Advisor KYC! Detta kraftfulla verktyg är utformat för att effektivisera processen för Allmän riskbedömning och Kundkännedomshantering och öka produktiviteten för redovisningskontor.
I avsnittet Advisor KYC - Kundkännedom har vi samlat flera länkar med värdefull information om penningtvätt som hjälper dig att hitta viktig vägledning och insikter.
Om du vill aktivera tjänsten kan du enkelt lära dig hur du gör det genom att utforska informationen i avsnittet Aktivera Advisor KYC.
Är du istället intresserad av hur du bäst arbetar med Advisor KYC? Då hittar du en översikt i guiden Arbeta med Advisor KYC.
Missa inte att titta på den här korta (8 min) Advisor KYC filmen, där vi visar hur man arbetar med den allmänna riskbedömningen och hur man startar kundkännedomsprocessen.
Så kom igång nu!
Förbättring
Uppdaterade och förbättrade funktioner
Några mindre förbättringar, som vi tror du kommer att gilla.
Du har önskat det, nu får du det - Sammanfattande rad med totaler i faktureringen
Vi har nu lagt till en rad, som gör att du kan se den totala summan för fakturor som ska faktureras, skapas och som överförts till historiken.
Till dig som använder Microsoft Office 365
Från och med 1/7, kommer du inte längre att kunna importera e-post till Händelser via Office 365. Du kan istället använda dig av den nya funktionen Importera e-post. Läs mer i hjälpavsnittet Händelser under Importera e-post.
Förbättring
Samma grymma program - med en ny attityd!
Visma Advisor har fått en makeover och målats i våra nya härliga färger - korall, vanilj och lila. Det är endast färg och form vi ändrar - annars är allt som vanligt!
Den nya looken går i linje med vårt nya varumärke. Vi vill att glädjen och energin som präglar vår företagskultur verkligen ska synas. Häng med - resan har bara börjat!
Lättare att välja Visma eEkonomi variant
När du ska starta ett samarbete med en kund, som redan använder och arbetare i en variant i Visma eEkonomi, kommer det nu bli mycket enklare för dig. Läs mer under Kund hos Visma, använder Visma eEkonomi i Aktivera samarbete i Visma eEkonomi från Visma Advisor.
Förbättring i Starta tjänster
Funktionen Starta tjänster på Min startsida låter dig nu välja och lägga till upp till tre kunder. Dina val kommer att sparas, vilket möjliggör snabbare och enklare åtkomst till dessa kunder i framtiden.
Finfina nyheter! Skapa uppdragsbrev i Visma Advisor
Vi är glada att kunna berätta om en ny funktion som kommer att göra det enklare och mer effektivt än någonsin tidigare att skapa uppdragsbrev för din redovisningsbyrå.
Med vår senaste uppdatering kan du nu generera uppdragsbrev i Visma Advisor med hjälp av en guide, som tar hand om det tunga arbetet och tillhandahåller information som du använder för att skapa uppdragsbrevet.
Läs mer i det nya avsnittet Uppdragsbrev.
Importera e-post
Vi har nu ett nytt sätt att importera e-post för en kund i Visma Advisor. Denna funktionen kan du använda om du skickat e-post från din e-postklient och vill spara det under fliken Händelser för kunden. Du gör det genom att skapa en tillfällig e-postadress, som du klistrar in i mejlet och sedan vidarebefordrar. Hur enkelt som helst!
Läs mer om hur du enkelt fixar e-posthanteringen i det uppdaterade avsnittet Händelser.
Förbättring
Ytterligare förbättringar för uppföljning!
Nya möjligheter att filtrera dimension 2 har nu lagts till i Uppdragsöversikten och i Resursplaneringen. Vill du lära dig mer om dimensioner och vad du kan ha för nytta av att använda dimensioner i Visma Advisor? Läs mer i avsnitten Arbeta med dimensionen Kontor och Lägg upp en valfri dimension.
Förbättring
Uppdaterad och förbättrad - Fakturering
Vi är glada över att kunna berätta att vi nu har en uppdaterat funktionen fakturering. I detta arbetet, har mycket feedback från våra kunder hjälpt oss att förbättra den nya designen och vi hoppas att du kommer gilla den lika mycket som vi gör! I denna första uppdateringen är vi stolta över att kunna presentera:
Ikoner och förbättringar
Vi har ersatt knapparna med ikoner och lagt till en separat kolumn för faktura-anteckningar
Fäll ihop informationsrader
Nu är det enkelt att fälla ihop/expandera rader på fakturaspecifikationen för en bättre överblick.
Nytt val - Skatteverkets API
När du i dina uppdrag använder inställningen Använd beskattningsperioder i Visma Advisor, finns nu det nya valet Skatteverkets API. Du kan använda detta för de kunder där du för över deklarationsblanketten INK2 via skatteprogram som stödjer Skatteverkets API.
Ny samarbetsvariant i Visma Lön Smart
Vi kan nu presentera en ny samarbetsvariant för de byråer som vill samarbeta med sina kunder i Visma Lön Smart. Denna samarbetsvarianten passar de samarbeten där du tillsammans med din kund bestämmer vem som ska göra vad i lönearbetet. Via Visma Lön Anställd kan de anställda stämpla sina tid, ha full koll på semester- och flexsaldon och se sina lönebesked. Läs mer i avsnittet Aktivera samarbete i Visma Lön Smart från Visma Advisor.
Kundönskemål
Dra och flytta dialogfönster
I vårt arbete med att förbättra Visma Advisor är vi glada över att kunna presentera att du nu kan dra och flytta dialogfönster. Titta på det korta klippet nedan.
Snart kommer du att se ett uppdaterat utseende i Fakturering
I början av nästa år kommer vi att kunna släppa ett uppdaterat gränssnitt. Du kommer att få mer information så snart vi har uppdaterat sidan.
God Jul och Gott Nytt År
Snart har ännu ett år passerat och vi som arbetar med Visma Advisor vill passa på och önska dig en riktigt God jul och ett Gott nytt år!
Nytt utseende för Systemdokumentation
I vårt arbete med att uppdatera utseendet i Visma Advisor har vi nu uppdaterat sidan Systemdokumentation, som du hittar under Kunder - Dokumentation - Systemdokumentation.
Funktionaliteten är den samma som förut, det är bara utseendet som uppdaterats. Läs och lär dig mer om systemdokumentation i avsnittet Skapa systemdokumentation.
Fler automatiskt uppdaterade bevakningspunkter - Visma Skatt & Bokslut Pro
Vi har nu gjort det möjligt för fler bevakningspunkter att uppdateras automatiskt. När du Klarmarkerar antingen Balansavstämning eller Resultatanalys eller både Balansavstämning- och Resultatanalyskonton i Visma Skatt & Bokslut Pro för antingen Månad eller År, kommer kontrollpunkterna att uppdateras automatiskt. Gå till Underhåll - Uppdrag för att välja vilka bevakningspunkter som ska markeras som slutförd när en händelse sker i Visma Skatt & Bokslut Pro. Läs mer i Klarmarkera dina uppdrag/bevakningspunkter.
Ändrade färger för statuskategorier
Vi har nu ändrat färgerna som används för att visa statuskategorierna Förfaller snart (visas från och med när det är 7 dagar till angivet förfallodatum) och Kommande (visas när det är fler än 7 dagar till angivet förfallodatum) i Att göra-listan på Min startsida och på sidan Kunder under fliken Översikt. Vi gör ändringen för att de ska vara mer i linje med de färger som idag används för dessa statuskategorier på sidan Bevakningslistor.
Förbättringar Dimensioner
Koppla dimensioner till ett kunduppdrag
Vi har nu förbättrat möjligheten att göra uppföljningar när du arbetar med dimensioner, genom att du nu kan koppla en dimension till ett kunduppdrag. Gå till Underhåll - Dimensioner och tilldela den andra dimensionen till kunduppdrag. Gå sedan till Kundkortet - Uppdrag och tilldela en dimension till varje kunduppdrag.
Filtrera på dimensioner i Bevakningslistor
Vi har förbättrat möjligheten för uppföljning när du arbetar med dimensioner, så att du nu kan göra urval i bevakningslistorna för att bara se kunder kopplade till en bestämd dimension.
Automatisk överföring av bokföringsuppgifter från Visma eEkonomi till Visma Ekonomiöversikt och Visma Ekonomiöversikt Start.
Vi har förbättrat exporten av bokföringsuppgifter från Visma eEkonomi till Visma Ekonomiöversikt och Visma Ekonomiöversikt Start.
När du har ett samarbete med din kund i Visma eEkonomi och Visma Ekonomiöversikt/Visma Ekonomiöversikt Start kommer du nu att kunna presentera realtidsdata för din kund.
Det är möjligt om dina kunder arbetar i någon av dessa varianter av Visma eEkonomi: Visma eEkonomi Start, Visma eEkonomi Fakturering, Visma eEkonomi Bas, Visma eEkonomi Smart eller Visma eEkonomi Pro.
Innan du kan börja använda funktionen, behöver du göra ett val hur din kunds bokföringsuppgifter ska presenteras. Denna inställningen ska göras för varje kund i Visma Ekonomiöversikt/Visma Ekonomiöversikt Start så att du kan anpassa informationen för din kund.
Välj mellan:
Löpande bokföring - vilket innebär att din kund kommer att se samma bokföringsuppgifter som du, både låsta och pågående månader.
Bokföring låst t o m - vilket innebär att bara bokföringsuppgifter från låsta månader visas för dina kunder.
Detta valet kan bara göras av redovisningsbyråer. Användare utan samarbete i Visma eEkonomi kommer alltid att se Löpande bokföring, det vill säga både låsta och pågående månader.
Enklare att bjuda in dina kunder till ett samarbete
Nu blir det ännu enklare att bjuda in dina kunder till ett samarbete i Visma Advisor.
Från och med nu väljer du uppdrag, fakturamottagare och avtalsperiod direkt i guiden i programmet och skickar sedan iväg en inbjudningsförfrågan. Hur enkelt som helst!
Viktigt information om Visma Advisor Connect
Denna informationen gäller dig som använder Visma Advisor Connect. I början av oktober kommer Visma Advisor att uppdatera hur tjänsten kommunicerar med Visma Advisor Connect.
Det innebär att du behöver uppdatera Visma Advisor Connect till version 1.74 eller senare för att kunna logga in. Vi rekommenderar att du gör det så snart som möjligt för att undvika problem.
Äntligen realtidsdata i Visma Ekonomiöversikt
För dig som samarbetar med din kund i Visma Ekonomiöversikt via Visma eEkonomi kommer snart en efterlängtad funktion!
Innan du kan börja använda funktionen, behöver du göra ett val hur din kunds bokföringsuppgifter ska presenteras.
Du kan välja mellan Löpande bokföring (Realtidsdata) eller Låsta månader (Avstämd bokföringsdata). Inställningen för detta görs i Visma Ekonomiöversikt.
Förbättringar i Bevakningslistor
Nytt urval i bevakningslista per uppdrag
Vi har lagt till det nya urvalet Inkludera i bevakningslistan per uppdrag, för att göra det möjligt att välja Alla, Klara kunder eller Ej klara kunder.
Med urvalet kan du enkelt sortera och begränsa listan för att kunna se vilka kunder du ska fokusera på.
Nya filter
I Bevakningslistan kan du nu också filtrera med hjälp av Kundansvarig och Uppdragsansvarig.
Nytt val om du använder beskattningsperioder i bevakningslistor
När du använder beskattningsperioder för uppdrag är det nu möjligt att välja Alla perioder.
Genom att välja det alternativet, kommer alla de kunder som är inkluderade i P1, P2, P3 P4 och P4 INK att visas.
Ta reda på vilka dina mest lönsamma kunder är - nytt diagram på Min startsida
Nu kan du snabbt och enkelt se vilka dina mest lönsamma kunder var förra månaden. Lägg bara till det nya diagrammet - Topp 5 - Lönsamma kunder på Min startsida. För varje kund, visas täckningsbidraget och genomsnittligt timpris. Du kan också borra dig ner för att se uppdragen och motsvarande värde för varje uppdrag.
Lägg till diagrammet via knappen Lägg till diagram. Det är bara medarbetare med fullständig behörighet till rapporter som kan lägga till och se uppgifterna i listan.
Bevakningslistor har nu uppdaterats
Förbättring
Förbättringar i Massuppdaterings-funktionen
Vi har förbättrat funktionen när du massuppdaterar, så att det blir enklare för dig att göra dina urval när du ska uppdatera.
Om du arbetar med veckouppdrag i Ange klar senast-datum och Inaktivera bevakningspunkter kan Förfallodatum och valen Aktiv och Inaktiv bli automatiskt förifyllda när du använder dessa urval.
Registrera tid direkt på ett uppdrag
Vi har lagt till en klockikon under kolumnen Åtgärder. När du klickar på ikonen läggs uppdrag och kund automatiskt till i tidregistreringen. Detta snabbar inte bara upp registreringen, utan hjälper dig också att minimera felaktiga tidregistreringar.
New feature
Förfaller snart - ny status i vyn Uppdragsöversikt
Om du använder Klar senast-datum på dina bevakningspunkter i Bevakningslistan, kommer statusen Förfaller snart att hjälpa dig att hålla koll på kommande förfallodatum. Den nya statusen, som har färgen orange, visas som standard 7 dagar före förfallodatumet. När du för muspekaren över bevakningspunkten visas information om vilket förfallodatum den räknar ner till.
Denna statusen visas också på Kundsidan, fliken Översikt och på Min startsida i diagrammet Uppdragsöversikt.
Förbättring
Gå mellan uppdragen med ett klick
Nu kan du gå mellan uppdragen utan att behöva gå tillbaka till bevakningslistan och välja ett nytt uppdrag.
Lägg till en genväg till Starta tjänster från Min startsida
Istället för att öppna Kundlistan och därifrån starta en tjänst, kommer den här nya funktioner att hjälpa dig att snabbare nå och starta dina kunders samarbetstjänster med färre klick. Låter inte det bra?
Lägg bara till Starta tjänster via knappen Lägg till diagram på Min startsida. Här kan du söka efter kunder genom att antingen ange kundnummer eller namn och direkt klicka på ikonen för tjänsten som du vill arbeta med. I vyn får du dessutom mer information så som Organisations nummer och Huvudkontakt.
Om du klickar på kundnamnet, kommer Kundkortet i Visma Advisor att öppnas. Denna nya funktionen kommer inte att läggas till automatiskt, utan måste läggas till på Min startsida via knappen Lägg till diagram.
Nytt filter i Kundlistan
Ett nytt filter har lagts till i Kundlistan, som gör att du nu kan filtrera och enklare få en överblick över de kunder som är kopplade till en specifik dimension.
Nya urval i Rapporter
För att göra det möjligt att anpassa rapporterna ännu mer, har vi nu delat upp valet Inaktiva poster. Du kan välja om inaktiva Kunder, Medarbetare eller Uppdrag/Aktivitet antingen ska inkluderas eller exkluderas
Det är nu möjligt att lägga till flera val och anpassa dina valda rapporter ännu mer. Du kan nu välja flera kunder, uppdrag och kundansvariga.
Automatisk uppdatering av kunduppgifter i Visma eEkonomi när ändringar gjorts i Visma Advisor
När du har en integration med Visma eEkonomi och använder ditt redovisningssystem för att fakturera dina kunder, kan du nu lägga till en inställning som tillåter en automatisk uppdatering. Om du har gjort ändringar i Kundnamn, Adress, Postnummer, Ort, Företagets e-post och Telefon i Visma Advisor, kommer dessa ändringar automatiskt att uppdateras i Visma eEkonomi. Läs mer om hur du aktiverar denna tidsbesparande funktionen i Faktureringsuppgifter.
Fokus på funktioner och förbättringar som våra kunder har önskat
I mars beslöt vi oss för att under en vecka fokusera på mindre förbättringar. Detta är resultatet av veckan och du kan läsa om och se bilder på alla fantastiska förbättringar vi gjorde.
-
Vi har lagt till en ny rapport - Fördelning arbetad tid. Rapporten ger en uppföljning av hur många timmar en eller flera anställda har registrerat på kunder i relation till totalt antal arbetade timmar.
-
I rapport-vyn kan du dessutom nu fälla ihop filtren. Det öppnar upp för en mer flexibel vy av sidan.
-
På kundkortet finns nu möjlighet att göra arbetsvyn större. Klicka på den lilla fliken längst upp till vänster.
-
På kundnoteringar kan man nu formatera texten. Du kan till exempel använda olika teckensnittsstilar och lägga till punktlistor.
-
Spara och stäng Ny kund guiden efter varje steg i guiden. Om du vill lägga till mer kundinformation, kan du göra det via Kundöversikten för kunden.
-
Vi har lagt till en ny inställning, så att du kan bestämma om du vill att nya fasta priser som standard ska ställas in som löpande eller inte. Den nya inställningen finns under Underhåll - Byråinställningar - Övriga inställningar.
-
Du kan även lägga till en beskrivning i det fasta priset om vad som ingår i uppdraget. Det gör du i det nya fältet Beskrivning.
Flytta om Egna fält genom att dra och släppa
Om du har lagt till egna fält under Underhåll - Egna fält, du kan nu ändra ordningen på fälten genom att dra och släppa. Beroende på vilket register som du angett för fältet, Kunder eller Kontakter kommer de egna fälten att visas i samma ordning som du lagt dem i under Egna fält.
Sidlayout
En förbättring i sidlayouten är att när du lägger till ett nytt diagram på Min startsida. När du lagt till ett nytt diagram eller återställer sidan, kommer du att få samma standardstorlek för alla diagram. Detta påverkar inte de befintliga diagram som du har valt.
Tilldela en anteckning till flera anställda
Vi har nu gjort det möjligt att tilldela en anteckning till flera anställda. På Min startsida kommer informationen att visas för de som tilldelats anteckningen. När någon av dem sedan markerar anteckningen som klar, kommer den att tas från alla berördas startsida.
Förbättring - Notifieringar i Visma Advisor
Nu har vi lagt till ytterligare två notifieringar som du kan ta emot från Visma eEkonomi. Denna förbättringen gäller för dig som samarbetar med dina kunder i Visma eEkonomi Bokföring, Visma eEkonomi Smart och Visma eEkonomi Pro.
De nya notiferingarna skapas när:
-
Om det finns en eller flera leverantörsfakturautkast med status: Pågående, Avvisad eller Åtgärd krävs
-
Om där finns en eller flera leverantörsfaktura-utkast med status Väntar på attest
Nya notifieringar visas under ikonen med utropstecknet, och de arkiveras på fliken Min aktivitetslista.
Det är möjligt att stänga av notifieringar som du inte vill se. Det gör du i Min aktivitetslista när du klickar på knappen Inaktivera längst ut till höger.
Förbättrad sortering i tidregistreringsdialogen
I tidregistreringsdialogen är det nu möjligt att sortera efter nummer eller namn i rullgardinsmenyn Kund-, Uppdrag- och Aktivitets-fälten.
Ladda ner eller ta bort flera filer i Dokumentarkivet
Vi har gjort det möjligt att så att du nu kan välja flera dokument att ladda ner eller ta bort samtidigt.
Markera kryssrutan till vänster om ett dokument eller kryssrutan överst för att markera alla. Klicka sedan på Ladda ner eller Ta bort längst ner på sidan, som nu blivit aktiverade. Om du väljer Ladda ner kommer alla markerade dokument att laddas ner som en zip-fil. Läs mer i Dokumentation.
Automatisk uppdatering av bevakningspunkter - Visma Skatt & Bokslut Pro
Vi har nu förbättrat integrationen med Visma Skatt & Bokslut Pro ytterligare genom att fler bevakningspunkter nu kan uppdateras automatiskt. Gå till Underhåll - Uppdrag för att välja vilka bevakningspunkter som ska markeras som slutförda när du slutfört Årsredovisning eller Deklarationsblanketter i Visma Skatt & Bokslut Pro. Läs mer om hur du ställer in dina bevakningspunkter i Klarmarkera dina uppdrag/bevakningspunkter.
Uppdatering och förbättringar av sidan Dokumentarkiv
Sidan där du sparar alla dokument som gäller för kunden under Dokumentation - Dokumentarkiv har nu blivit uppdaterad med följande förbättringar:
-
Länken till tjänsten Visma Sign kan användas om du har dokument som din kund ska skriva under. Om tjänsten inte aktiverats, kommer länken bara att öppna en webbsida med mer information och möjlighet att aktivera tjänsten. Läs mer om fördelarna med att använda tjänsten här.
-
Ladda ner/Gå till har ersatts av de nya ikonerna i kolumnen Åtgärder.
-
Möjligheten att fälla ihop/fälla ut filtren öppnar upp för en mer flexibel vy av sidan. Om du inte använder dig av filter så ofta, rekommenderar vi att du fäller ihop dem för att visa mer av sidan.
-
De nya utökade sökalternativen gör det lättare för dig att hitta det du letar efter. Du kan nu använda sökfältet med följande alternativ: Dokumentkategori, Uppdrag, Dokumentnamn och Dokumentansvarig.
Visma Lön-paketet byter namn till Digitala tillval till Visma Lön 300/600
Vi har ändrat namnet på Samarbetssidan. Inga förändringar i funktionalitet, bara ett nytt namn som bättre motsvarar vad du kan aktivera för dina kunder.
Uppdatering av funktionen tidregistrering - Registrera tid för en period
I vårt arbete med att förbättra och uppdatera tidregistreringen kan vi nu meddela att du enklare kan registrera tid för en period i tidregistreringsdialogen. Det görs genom att klicka på pilen till höger om knappen Ny tidregistrering och välja Period när du lägger till en ny registrering. Här kan du nu ange datum för perioden via kalendern som visas. I den här första uppdateringen kan funktionen användas för att registrera Intern tid och Frånvaro.
Visma Period & År blir Visma Skatt & Bokslut Pro
Från och med idag byter vi namn på programmet till Visma Skatt & Bokslut Pro. Det nya namnet beskriver vad man faktiskt gör i programmet och är förhoppningsvis tydligare och mer förståeligt. Inga ändringar i funktionalitet, bara ett nytt namn.
Läs mer om namnbytet i vårt forum.